Dagens PS

Explosiv lansering: Nya Golf GTI Clubsport med 300 hästkrafter

Nya Golf GTI Clubsport kommer till Sverige under hösten. (Foto: VW)
Nya Golf GTI Clubsport kommer till Sverige under hösten. (Foto: VW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 juni 2024Publicerad: 03 juni 2024

Volkswagen spränger gränserna igen. Bara dagar efter att försäljningen av den nya Golf GTI med 265 hk drog igång, rullar nu den ännu kraftfullare Clubsport-versionen ut – med hela 300 hk. Platsen för premiären? Det legendariska 24-timmarsloppet på Nürburgring.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya Golf GTI Clubsport är snabbare, skarpare och smartare. Med 300 hk under huven skjuter den från 0 till 100 km/h på bara 5,6 sekunder.

Maximalt vridmoment? 400 Nm. Och topphastigheten? En elektroniskt begränsad 250 km/h – som med race-paketet ökar till 267 km/h.

Det här är ren prestanda.

Topphastigheten ligger på 267 km/h. (Foto: VW)
Topphastigheten ligger på 267 km/h. (Foto: VW)

50 år av Golf – en jubileumstävling

För att fira Golfens 50-årsjubileum går en specialutgåva – Golf GTI Clubsport 24 h med massiva 380 hk – in i striden på Nürburgring.

Med startnummer 50 och förare som Benny Leuchter och Johan Kristoffersson bakom ratten, är detta en bil som kommer att lämna konkurrenterna i dammet.

Nya Golf GTI Clubsport gör 0-100 km/h på 5,6 sekunder. (Foto: VW)
Nya Golf GTI Clubsport gör 0-100 km/h på 5,6 sekunder. (Foto: VW)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Futuristisk glöd

Volkswagen har vässat varje detalj.

De nya LED-strålkastarna och bakljusen lyser upp vägen med en futuristisk glöd. IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare? 15 procent längre ljusräckvidd. Infotainmentsystemet? Nu ännu mer intuitivt och användarvänligt.

Golf GTI Clubsport har ett maximalt vridmoment på 400 Nm. (Foto: VW)
Golf GTI Clubsport har ett maximalt vridmoment på 400 Nm. (Foto: VW)

En motor i världsklass

Under huven hittar vi den senaste 2,0-liters turboladdade bensinmotorn, EA888 LK3 evo4. Denna motor är en best i kompakt format, perfekt för både väg och racingbana.

Chassit har finjusterats med elektronisk differentialspärr och progressiv styrning för att ge en oöverträffad körupplevelse.

En MacPherson-framaxel och en fyrlänkad bakaxel utgör grundkonstruktionen för GTI-sportchassit. (Foto: VW)
En MacPherson-framaxel och en fyrlänkad bakaxel utgör grundkonstruktionen för GTI-sportchassit. (Foto: VW)
ANNONS

GTI-fest i Wolfsburg

Efter Nürburgring fortsätter festen med GTI Fan Festival 2024 i Wolfsburg den 26-28 juli. För första gången sker denna internationella GTI-träff i Golfens födelsestad istället för vid sjön Wörthersee.

Golf GTI, Golf GTI Clubsport och Golf GTI Clubsport 24 h kommer att stå i rampljuset.

Informationsprofilen GTI har ett stort runt instrument i mitten i form av en klassisk varvräknare. (Foto: VW)
Informationsprofilen GTI har ett stort runt instrument i mitten i form av en klassisk varvräknare. (Foto: VW)

Snart i Sverige

Nya Golf GTI med 265 hk finns nu att beställa i Sverige för 391 900 kronor. Säljstarten för Golf GTI Clubsport sker senare i sommar, med båda modellerna på svenska vägar till hösten.

Clubsport-versionen har en speciell takspoiler. (Foto: VW)
Clubsport-versionen har en speciell takspoiler. (Foto: VW)

Volkswagen tar ingen paus. Med den nya Golf GTI Clubsport har de än en gång visat varför de är ledande inom kompakta sportbilar.

ANNONS

Blixtsnabb, teknologiskt avancerad och finslipad för perfektion – detta är en bil som kommer att få hjärtan att slå snabbare.

Lättmetallfälgen Queenstown med sin markanta design med fem ovala halvcirklar. (Foto: VW)
Lättmetallfälgen Queenstown med sin markanta design med fem ovala halvcirklar. (Foto: VW)
Ett Akrapovič sportavgassystem kommer att finnas till Golf GTI Clubsport som en del av Race-paketet (tillval). (Foto: VW)
Ett Akrapovič sportavgassystem kommer att finnas till Golf GTI Clubsport som en del av Race-paketet (tillval). (Foto: VW)

Läs mer:

Grattis Volkswagen: Bäst i test. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS