Dagens PS

Exklusiv auktion: Spektakulär Mercedes under klubban

HWAs renderade bilder på hur den eventuellt kan se ut. (Foto: HWA)
HWAs renderade bilder på hur den eventuellt kan se ut. (Foto: HWA)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 07 juni 2024Publicerad: 07 juni 2024

HWA:s allra första Mercedes 190E 2.5-16 Evo II restomod går under klubban den 27 juli på RM Sotheby’s Tegernsee Auktion. Det är faktiskt inte bara en bil – det är en sensation.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förra året avslöjades detaljerna om den här spektakulära restomod från Mercedes. Alla de 100 enheterna som ska produceras baseras på en original W201 Mercedes-Benz, men har uppgraderats på alla tänkbara sätt.

Bilen som går till auktion är den första i serien, med chassi 000. Detta skriver Carscoops och Citymagazine om.

HWAs renderade bilder på hur den eventuellt kan se ut. (Foto: HWA)
HWAs renderade bilder på hur den eventuellt kan se ut. (Foto: HWA)

Ingen vet hur den ser ut

Även om bilder på den färdiga bilen inte har släppts än, garanterar HWA att varje steg i byggprocessen noggrant dokumenteras.

Dessutom kommer vinnande budgivare att få signerade kopior av alla viktiga dokument. Chassi 000 fungerar även som ritning och grund för alla andra Evo II restomods som ska byggas.

HWAs renderade bilder på hur den eventuellt kan se ut. (Foto: HWA)
HWAs renderade bilder på hur den eventuellt kan se ut. (Foto: HWA)
ANNONS

Senaste nytt

Så var originalet byggt

ANNONS

När den ursprungliga 190E 2.5-16 Evo II lämnade fabriken var den utrustad med en 2,6-liters fyrcylindrig motor som producerade 232 hk.

Men HWA:s version tar det till nästa nivå med en 3,0-liters turbomatad V6 som levererar hela 444 hk och 550 Nm (406 lb-ft) i standardutförande. Dessutom kan den uppgraderas till 493 hk om man vill ha lite extra.

Motorn kommer att monteras bakom framaxeln, vilket kommer ge bilen en perfekt 50/50 viktfördelning. För att göra det hela ännu mer spännande så kopplas V6-motorn till en sexväxlad manuell växellåda som driver bakhjulen.

HWAs renderade bilder på hur den eventuellt kan se ut. (Foto: HWA)
HWAs renderade bilder på hur den eventuellt kan se ut. (Foto: HWA)

HWA:s vilda 190E kommer att ha dubbla triangellänkar vid varje hörn och är utrustad med massiva bromsar. Framtill sitter 380 mm (15-tums) skivor och baktill 360 mm (14,2-tums) skivor.

Med en totalvikt på cirka 1 350 kg (2 976 lbs) kommer denna lätta bil, tillsammans med den kraftfulla turbomatade V6-motorn, att bli en riktig best. Förmodligen enormt kul att köra på framför allt någon kul bana.

Full med moderna element

Som väntat av en restomodd rekreation kommer varje exemplar att ha ett så kallat bredbody-kit som ger den lilla “Mercan” en otrolig närvaro.

ANNONS

HWA har även utvecklat moderna nya LED-strålkastare och baklyktor för att fullända transformationen från gammalt till nytt.

HWAs renderade bilder på hur den eventuellt kan se ut. (Foto: HWA)
HWAs renderade bilder på hur den eventuellt kan se ut. (Foto: HWA)

Priset för kalaset

Restomodens startpris är på drygt 8 miljoner kronor.

Om du är intresserad av att bjuda på denna fantastiska bil, besök RM Sotheby’s webbplats närmare auktionsdatumet för mer information.

HWA EVO är inte bara en bil: det är en symbol för arv, innovation och exklusivitet.

Med begränsad produktion och ett högt pris är den inte avsedd för alla, men den som kan skryta med den kommer att ha ett stycke historia förklädd i modern teknik. Att återuppliva legenden om 190E Evo II som HWA EVO visar kraftfullt hur historia och modernitet kan sammanflätas för att skapa något helt unikt.

HWAs renderade bilder på hur den eventuellt kan se ut. (Foto: HWA)
HWAs renderade bilder på hur den eventuellt kan se ut. (Foto: HWA)
ANNONS

Läs även: Ikonen från 1988 är återfödd. Dagens PS

HWA står för Hans Werner Aufrecht som är medgrundare av Mercedes-AMG tillsammans med Erhard Melcher.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS