Dagens PS

Europas biltillverkare vill pressa priser på elbilar

elbilar
Renault visar upp elektriska Rafale och Scenic på tysk bilmässa. Nu handlar det om att arbeta med prisnivån. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 19 feb. 2024Publicerad: 19 feb. 2024

Europas biltillverkare är under hård press från kinesiska elbilar. Nu arbetar man hårt för att slå tillbaka via prislappen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efterfrågan viker och konkurrensen är hård.

Även om branschen bygger på aluminium och batterier är det ett stålbad elbilsbranschen genomgår just nu.

De europeiska tillverkarna är under hård press från kinesiska konkurrenter.

Det handlar om att möta prispressen från kinesiska elbilar – samtidigt som man ska attrahera de kunder man vill locka att byta från bensin- och dieseldrivna bilar.

Flyttar in i EU

När EU arbetar med sanktioner mot kinesiska elbilar möter vissa det genom att flytta produktion till ett EU-land.

Kinesiska BYD planerar, som ett exempel, nu en ny fabrik i Ungern.

Hos Stellantis arbetar nu Renault intensivt för att skapa billigare elfordon.

ANNONS

Ambitionen är att ha priser i nivå med bensin- och dieselfordonen men samtidigt kunna tjäna pengar på bilarna.

ANNONS

Senaste nytt

Slåss på flera fronter

Det är en extra stor utmaning i en tid när tillväxten för elbilar redan avtagit.

Dessutom har den bristfälliga infrastrukturen när det gäller tillgänglig laddning blivit ett problem.

Billiga kinesiska elbilar har gett nya skäl för de europeiska tillverkarna att forcera sina ansträngningar.

“Självklart försöker alla minska kostnaderna för elbilar för att nå prisparitet med förbränningsmotormodeller”, sade Renaults vd Luca de Meo till analytiker på frågor om priser och lönsamhet, citerar Autonews.

Nya modeller av elbilar

Enligt Luca de Meo planerar Renault tio nya modeller, inklusive den helelektriska R5, en ny Scenic och Rafale.

I oktober förra året presenterade Stellantis-märket Citroen sin nya elektriska e-C3 SUV, en lågprismodell som kostar från motsvarande drygt 260 000 kronor och uppåt.

ANNONS

Dess viktigaste roll är, förstås, att konkurrera med de kinesiska lågprisrivalerna.

“Vårt uppdrag är att minska kostnaderna så snabbt som nödvändigt för att absorbera de extra kostnaderna för elektrifiering och sälja elbilar till samma pris som förbränningsmotorbilar eftersom kineserna vet hur man gör det”, säger Stellantis vd Carlos Tavares.

Ny elbil väl positionerad

“Det viktiga budskapet är att vi minskar kostnaderna först och sänker priset sedan för att skydda våra marginaler”, sade Renaults finanschef Thierry Pieton till analytiker kring prissänkningar för elektriska Megane.

När det gäller den elektriska Scenic som ska lanseras i år kommer priserna att börja något under motsvarande 450 000 kronor, sade Pieton.

“Om du tittar på konkurrensen, inklusive kinesisk konkurrens, kommer Scenic att vara mycket väl positionerat,” slog Pieton fast.

Fiat har sin Fiat 500 som för närvarande kostar motsvarande 221 000 kronor i Storbritannien och den nya elektriska versionen från motsvarande 371 000 kronor.

Marknaden för elbilar – ett modernt vilda västern – Dagens PS

ANNONS

BMW:s unika metod en fördel när elbilar krisar Dagens PS

Elbilar krisar – men här gör man succé – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS