Dagens PS

Rimac Nevera slår nytt toppfartsrekord för elbilar

två sekunder
Rimac Nevera #000 som bränner upp för backen i Goodwood. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 08 aug. 2023Publicerad: 15 nov. 2022

Elektriska Rimac Nevera har nu slagit ett nytt hastighetsrekord för elbilar. Det var på en bana i Tyskland som bilen nådde hela 412 kilometer i timmen, motsvarande 114 meter per sekund.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att köra över 400 kilometer i timmen är sannerligen en bragd i sig, att göra det bakom ratten på en elbil är än mer spektakulärt.

För jämförelsens skull lyckades Bugatti Chiron Super Sport ta sig in i historieböckerna den andra augusti 2019 när den uppnådde 490,484 kilometer i timmen.

Ingen lätt match

En av de största utmaningarna med att köra 400 kilometer i timmen är att faktiskt hitta en plats där det går att göra. Rimac begav sig till Automotive Testing Papenburg-banan i Tyskland som har två fyra kilometer långa raksträckor.

Neveran kördes i toppfartsläget och var utrustad med Michelin Cup 2R-däck med representanter från den franska däcktillverkaren på plats.

Bilen som levereras till Rimacs kunder är begränsad till 350 knyck, likt den Pininfarina Battista (som alltså har samma bottenplatta) som vi testade tidigare i år.

Rimac Nevera är ett fartmonster

Rimac Nevera har 1 914 hästkrafter och når 100 knyck på 1,85 sekunder.

ANNONS

Den ska tillverkas i 150 exemplar under tre års tid och delar bottenplatta med italienska Pininfarina Battista.

Bakom ratten på bilen satt Miro Zrnčević, märkes chefstestförare.

Han körde bilen i 250 knyck på den ovala banan och pinnade sen på när raksträckorna öppnades upp för att uppnå farten på 412 kilometer i timmen.

Rimac Nevera har även rekordet för kvartsmilen (402 meter) på 8,8582 sekunder, ett rekord för produktionsbilar. Men nu har alltså kronan för toppfart också tagits, i alla fall för elbilar.

Se videon nedan.

Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista
Läs även: Hyperbilen Rimac Nevera äntligen ute på vägarna
Se även: Provkörning av Bugatti Chiron

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS