Det har tagit fem år av utveckling men nu är dagen äntligen kommen – den första Rimac Neveran har rullat av produktionsbandet i Kroatien. Det kommer nu att rulla ut 50 handbyggda Rimac Nevera per år.

ANNONS

Det kroatiska prestandamonstret har genomgått tre generationer drivlinor, 18 prototyper, 45 kraschtester av 9 bilar och mer än 1,6 miljoner timmars utveckling.

Nu har det alltså äntligen blivit dags för de färdigställda produktionsbilarna att rulla i väg till sina första ägare.

Rimac Nevera i fabriken
Rimac Nevera kommer att tillverkas i 50 exemplar per år. (Foto: Rimac)

Grönt är skönt

Den första bilen – som vi beskådade i Storbritannien förra månaden – som är känd som bil #000 är målad i Callisto-grön och sandfärgad alcantara-interiör.

Den kommer att fortsätta sitt liv som Bugatti Rimacs eventbil.

Rimac Nevera #000 som bränner upp för backen i Goodwood. (Foto: Marcus Berggren)

Redan slutsåld

Den första årsallokeringen av Rimac Nevera är redan slutsåld så om du har 30 miljoner som ligger och skräpar och vill ha en elektrisk hyperbil får du vänta ett tag till.

Totalt 150 bilar kommer att tillverkas och varenda en kommer att vara helt unik.

ANNONS
ANNONS

Bilen är utvecklad med ett blankt papper som utgångsläge och de allra flesta system kommer från Rimac själva, vilket gör det hela mer imponerande.

Rimac Nevera i fabriken
Rimac Nevera tillverkas i en klinisk miljö. (Foto: Rimac)

Elektrifierande prestanda

Under huven ruvar 1940 hästkrafter som kommer från fyra elmotorer.

Det resulterar i en 0-till-100-tid på 1,85 sekunder och 0-till-160 på 4,3 sekunder.

Bilen har testats dels långt norr om polcirkeln i norra Sverige, dels på betydligt varmare breddgrader.

Namnet Nevera kommer från namnet på en oväntad medelhavsstorm utanför Kroatiens kust.

Det är samma namngivningsstrategi som Pagani anammar med andra ord.

I Rimacs fall åsyftar namnet bilens förmåga att förvandlas från en bekväm långfärdskryssare till ett monster med nackbrytande acceleration.

ANNONS
ANNONS

Räckvidden är 547 kilometer enligt WLTP och batteriet är på 120 kWh, större än exempelvis Mercedes-Benz EQS.

Bilen kan ta emot upp till 500 kW när den snabbladdas.