Dagens PS

Provkörning av enda elbilen som får dra 3,5 ton

Nya elektriska Iveco eDaily (Foto: Iveco)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 05 nov. 2022Publicerad: 04 nov. 2022

Hos tillverkaren Iveco är transporter allt. Det bjuds på stora lastbilar, mindre transportbilar, kreativa konverteringar och mer. Nu börjar märkets resa mot elektrifiering med nya eDaily.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp. Iveco vill bidra till omställning till mer hållbara transporter med en rad nya miljövänliga alternativ.

Vi tog oss ner till Turin i Italien för att göra ett besök på Ivecos huvudkontor och kika närmare på märkets senaste nyhet.

Iveco eDaily är början på elektrifiering

Den nya elektriska transportbilen heter Iveco eDaily och kommer som skåpbil, dubbelhytt, chassi och minibuss. Den går även att konvertera till allt från sopbil till husbil.

Iveco eDaily går att få i många olika versioner. (Foto: Iveco)

Det stora utbudet med olika typer av versioner av bilen innebär att det finns någon för de allra flesta ändamål.

Totalvikten sträcker sig från 3,5 ton till 7,2 ton med konfigurationen enkel- eller dubbelhjul.

Väl på plats fick vi en utförlig presentation av Ivecos framtida planer och en detaljerad genomgång av bilen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Hållbara alternativ tar över dieseln

Iveco förutspår att hållbara alternativ kommer att ta över dagens drivmedel där diesel dominerar.

Elektriska eDaily förväntas ta över efter dieseln. (Foto: Joel Sandberg)

År 2035 tror Iveco att deras försäljningsandel av dieseltransportbilar och diesellastbilar kommer att vara under 30 procent.

Då är istället batteridrivna transportbilar störst och står för 50 procent av försäljningen. Dessutom ska över 20 procent av försäljningen bestå av vätgasdrivna transporter.

De olika kraftkällorna ska alltså leva parallellt med varandra och Iveco tror att olika ändamål kommer att innebära olika kraftkällor.

Iveco eDaily är ett arbetsredskap för olika ändamål. (Foto: Iveco)

Tror starkt på vätgas

ANNONS

I stadsmiljö där det körs korta distanser tror märket att el- och gastransportbilar kommer att brukas. Till långa distanser tror man istället att en betydande del av transporterna kommer att vara vätgasdrivna.

Iveco är tydliga med att nya eDaily ska vara allt som vanliga Daily är, bara på el.

Det innebär att den nya elektriska varianten i grunden är samma bil vi känner igen sedan tidigare och som provkördes av Marcus tidigare i år.

Elektrifiering gör saker bättre

Elektrifieringen innebär dock en hel del förbättringar. Till exempel kan alla tillbehör, som exempelvis armen till en sopbil, kylenheten på en kylbil eller en liten flak-lyftkran, drivas direkt från batteriet.

eDaily kan konverteras till alla möjliga kreativa fordon. (Foto: Iveco)

Det resulterar i en tystare och smidigare upplevelse eftersom man tar bort behovet av att alltid ha i gång en högljudd dieselmotor.

Iveco ser transportbilen som ett verktyg med den huvudsakliga uppgiften att utföra ett uppdrag.

ANNONS

Får dra lika mycket som motsvarande diesel

Det innebär att mycket arbete har skett bakom kulisserna för att göra eldrivna varianten lika bra som vanliga Daily. Det betyder också att eDaily får dra upp till 3,5 ton.

Batterierna är integrerade i chassit för att ta upp så lite plats som möjligt. Alla versioner blir bakhjulsdrivna som övriga Iveco-familjen.

Eldrivna eDaily lastar mycket, och får dra tungt. (Foto: Joel Sandberg)

Gällande räckvidd är det svårt att ge ett enkelt svar på hur lång den är.

Varje batteri har en kapacitet på 37 kWh. Det som är unikt för Iveco är att batterierna är modulära vilket innebär att varje kund kan välja hur många batterier de vill installera.

Välj mellan ett, två eller tre batterier.

Det här innebär att man kan köpa en Iveco eDaily med antingen 37 kWh (ett batteri), 74 kWh (två batterier) eller 111 kWh (tre batterier). Något annat som är unikt är att det går att lägga till eller ta bort batterier under hela bilens livslängd.

ANNONS

Det betyder att, ett företag som köper en transportbil med bara två batterier och märker att det inte räcker till, kan lägga till ett batteri i efterhand för bättre räckvidd.

Räckvidden beror alltså på antal batterier och totalvikt, med alternativen 3,5 ton, 4,25 ton, 5,2 ton och 7,2 ton. Laddning sker vid laddningskontakten framtill.

Tabell över de olika versionerna och dess uppgivna räckvidd. (Foto: Iveco)

Den längsta räckvidden är enligt WLTP 300 kilometer. Iveco hävdar dock att de har uppnått 400 kilometer i stadstrafik med hjälp av regenerativ bromsning.

eDaily bevisar att eldrift är överlägset

Vi gjorde en kortare provkörning av modellen med två batterier, enkelhjul och en totalvikt på 3,5 ton. I skåpet låg last som vägde närmare ett ton.

För att inte få hela lasten förstörd av det direkta vridmomentet som sker på el, så väger bilen lasten själv och anpassar därefter vridmomentet.

Detta innebär en mjuk körupplevelse med kraft som kommer gradvis trots att gasen kvickt trycks i golvet.

ANNONS

Iveco eDaily är enkel att köra. Den har tre körlägen och tre lägen för bromskraftåtervinning där enpedalsläge är det mest kraftfulla. Tyvärr bromsar det inte ända ner till stillastående.

En lastad Iveco eDaily hänger lätt med i hetsig italiensk stadstrafik. (Foto: Joel Sandberg)

Två eller tre batteripaket innebär en effekt på 188 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den känns dock aldrig seg och trots hetsig italiensk stadstrafik gick det bra att hänga med.

Luftfjädringen, som är ett tillval, gör färden bekväm och det faktum att den går på el gör att ljudnivån är väldigt låg.

I infotainmentskärmen kan man se all möjlig information om ekokörning, hastiga rörelser, hur mycket bromskraftåtervinning som gjorts och mer.

Interiören är i princip samma som i dieselversionen, men växelväljaren är ny. (Foto: Iveco)

Iveco eDaily är anpassad för stora företagsflottor

Iveco har även en applikation till bilen som kan göra det vanliga, som att låsa, låsa upp och se batteristatus.

ANNONS

Appen kan dock även låsa bilen till en viss körinställning som till exempel eco-läge och enpedalsläge.

Iveco vet att det är viktigt för företag att ha hög drifttid. Därför kommunicerar bilen all data, som körstil, antal stopp osv. Här kan man även se felkoder och nödvändig service som återförsäljare kan diagnostisera på distans.

Innan hemfärd fick vi även en rundtur i företaget FPT:s fabrik som ska förse transportbilar och bussar med batterier och drivaxlar.

Fabriken är koldioxidneutral som ett steg mot Ivecos mål till nettonollutsläpp år 2040.

Bild från FPT-fabriken som tillverkar batterierna. (Foto: Iveco)

Iveco eDaily är den första av sitt slag på flera sätt. Den kommer att börja levereras under första kvartalet 2023.

Högsta Växelns första intryck av nya Iveco eDaily
Slutbetyg: 4,5/5

Iveco eDaily imponerar. Den gör allt som vanliga dieselversionen gör utan att kompromissa med något. Många funktioner är anpassade för att förenkla för företag och resultatet är ett riktigt vettigt paket.

ANNONS

Dessutom bidrar eldriften till en bättre upplevelse bakom ratten. Det faktum att alla tillbehör kan drivas direkt från batteriet bevisar att Daily är som gjord för att vara elektrifierad.

En särskilt funktionell detalj är möjligheten att lägga till och ta bort batterier i efterhand. Det är något unikt som gör att eDaily verkligen kan anpassas till alla ändamål.

Läs även: Så långt kommer en lastbil på vätgas 
Läs även: 
Bästa populära elbilen – bäst i alla tester 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS