Dagens PS

Volvo flyr EU – kanske flyttar tillverkning till USA

Amazon investerar 11 miljarder i ellastbilar i Europa
Volvo Trucks är ett av de svenska företag som tillverkar helelektriska lastbilar. (Foto: Volvo)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 07 feb. 2023Publicerad: 07 feb. 2023

Volvo Lastvagnar kan komma att öppna sin första fabrik för ellastbilar i USA, i stället för i Europa. Anledningen sägs vara subventioner som har presenterats av den amerikanska staten. Det rapporterar amerikanska Bloomberg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det handlar om det som kallas för Inflation Reduction Act (IRA), alltså inflationsminskningslagen, som med hjälp av 5,3 biljoner kronor (5 300 000 000 000 kronor) samt skattesänkningar ämnar öka användandet av mer hållbar energi samt en rad andra icke-bilrelaterade ändamål.

Gynnar biltillverkningen

För bilindustrin innebär det att det blir mer lönsamt med inhemsk tillverkning av elektriska fordon, något som Volvo Lastvagnar kan komma att ta vara på.

Bidens paket gör att efterfrågan på lastbilar med noll utsläpp kommer att öka markant i USA, enligt Volvo Lastvagnars VD, Martin Lundstedt.

Volvo är inte den enda tillverkaren som funderar på att flytta tillverkningen till USA, om inte EU kontrar med mer lockande subventioner.

Volvos elektriska lastbilar produktion

Tillverkningen sker på samma lina som de fossila varianterna av Volvos lastvagnar. (Foto: Volvo)

Volvo Lastvagnar står inför mycket

Många tillverkare är i ett tidigt skede när det kommer till stora investeringar i nya fabriker och infrastruktur. Av den anledningen råder det mycket ovisshet kring var man beslutar sig för att investera.

ANNONS

IRA-paketet gör att USA framstår som väldigt attraktivt då efterfrågan kommer att öka där. Diskussioner förs även i EU för hur man på bästa sätt ska gynna den inhemska tillverkningen.

Fortsättningsvis innehåller paketet en subvention på batteritillverkningen – den amerikanska staten kan komma att stå för cirka 500 kronor per kilowattimme i produktionskostnad, något som gynnar tillverkare såväl som konsumenter.

30 procent av Volvo Lastvagnars försäljning äger rum i Nordamerika, något som gör det till en viktig marknad.

Att märket skulle börja med batteritillverkning är således inget konstigt, särskilt inte när det är det bästa för den ekonomiska kalkylen.

Läs även: Egen batterifabrik för Volvo Lastvagnar
Läs även:
Volvo Lastvagnar skyldig staten 133 miljoner

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS