Oslo. Så har Honda satt ett nytt namn på sitt bidrag till elbilmarknaden och det handlar om en bil med tydliga retro-vibbar och som visades upp i elbilarnas okrönta huvudstad, Oslo. Det handlar om en liten och smart bil som ska tilltala den unga urbana och miljömedvetna generationen.

Redan när jag såg prototypen på IAA i Frankfurt 2017, då kallad Urban EV, så föll jag för designen som förde tankarna tillbaka till den första modellen av Honda Civic men också till första generationen Volkswagen Golf. Det är en kompromisslös och enkel exteriördesign som är riktigt uppfriskande mitt i alla nya djärva drag som presenteras av framförallt andra japanska biltillverkare.

Urban EV i Frankfurt 2017 (Foto: Håkan Nilsson)
Redan då föll jag för designen. (Foto: Håkan Nilsson)

De runda LED-framljusen och bakljusen ger Honda e Prototype ett utseende som även en luttrad motorjournalist skulle kunna sträcka sig till att kalla…ähum…söt. Ja, det här är faktiskt en riktigt söt bil oavsett från vilken vinkel man ser den, men låt inte skalet lura er. Under exteriören gömmer sig en state-of-the-art teknik med smarta uppkopplingar och komfort som överraskade mig.

Trots att detta är vad man skulle kunna kalla det, en liten el-citybil, så bjuder framsätet på en förvånansvärt bra komfort även för mina 197 cm. Självklart så får ingen plats bakom mig men om det sitter en normalstor i framsätet så finns det faktiskt plats för två vuxna i baksätet. Givetvis är detta ingen storlastare i bagageutrymmet men två kabinväskor får man nog plats med.

ANNONS
ANNONS

Interiört så har Hondas designer använt sig av en japansk arkitektur som kallas ”Ma” och som handlar om den dynamik som skapas i öppna ytor. Kupén känns luftig och samtidigt ombonad men som av någon anledning inte består av så kallade hållbara material. Trots det så är det smakfullt och hög kvalitet. Det finns gott om förvaringsutrymmen för mindre saker och USB-portar för samtliga passagerare.

Den långa infotainmentskärmen innehåller det mesta man kan önska sig i form av uppkopplingar. (Foto: Håkan Nilsson)

De digitala instrumenten löper över hela instrumentpanelen och innehåller mängder av smarta funktioner. Här hittar vi navigation med laddstationer utmärkta, energiflödesinformation, information om förarens körstil, bildskärm som kan visa film för passageraren, WiFi hotspot, ljudsystem etc. De flesta funktionerna går att styra från rattkontrollerna. Längst ut på varje sida sitter det bildskärmar kopplade till kamerorna som ersatt de vanliga backspeglarna. Audi e-tron erbjuder samma sak men i Honda e Prototype har bildskärmarna en mer logisk placering och bättre upplösning. Istället för en växelspak så finns det istället knappar för framåt , bakåt och parkering som är placerade på mittkonsolen.

Honda e Prototype är ingen bil du tar ut på långfärd. Med en räckvidd på lite drygt 20 mil så är den mer anpassad för stadskörning, en utmärkt andrabil med andra ord. Bilen kan laddas hemma via ett standarduttag eller vid en av allt fler laddstolpar som man hittar på bl.a. IKEA, McDonalds, ICA etc. En snabbladdning upp till 80% av batteriets kapacitet tar mindre än 30 minuter. Eftersom batteripaketet är placerat under golvet så innebär det en låg tyngdpunkt som bör ge den här lilla bakhjulsdrivna elbilen riktigt kul köregenskaper.

Hondas planer innefattar en intensiv utveckling av hybridbilar, laddhybridbilar och bilar med elektriska batterier och bränsleceller. Målet är att 100 % av alla Honda som säljs i Europa ska vara elektrifierade innan 2025. Det är ett ambitiöst mål och som säkert kommer att hjälpa den japanska tillverkaren att ta en större plats på marknaden. Honda kommer att visa upp den helt produktionsfärdiga modellen på årets IAA i Frankfurt i september men det lär inte vara några större förändringar från den jag tittade på i Oslo.

Över 25.000 kunder i Europa visat sitt intresse för Honda e Prototype och redan nu kan kunder i Norge, Tyskland, England och Frankrike förhandsboka Honda e Prototype. Hoppas bara att det finns några kvar till Sverige när det blir dags, för detta är en trevlig liten bil som med rätt pris kan bli en smärre succé.

Med rätt pris kan det bli en succé om man kan leva med endast 20 mil räckvidd. (Foto: Håkan Nilsson)