Det växer fram en ny bilbatteritrend i Kina, att byta batteri i stället för att stanna och ladda. Trots att svensk forskning driver projektet är det iskallt i Europa. Nu hoppas forskarna på att det ska ta fart här också.
”Det här ger en ökad flexibilitet och trygghet för kunderna”, säger Mike Danilovic.

annons
annons
Att byta till ett fulladdat batteri tar inte längre tid än att tanka en bil. (Foto: Power Swap)

Den batteritrend som växer fram i Kina kallas ”Battery swapping”, där bilisten svänger in på en batteribytarstation för att byta ut batterierna i bilen för att sedan fortsätta sin resa. Laddning med kabel är den vanligaste tekniken för att köra elbilar. Nu visar den svensk-kinesiska forskningsprojektet ”Sweden-China Bridge”, där Jönköpings universitet, Högskolan i Halmstad, Lund universitet och Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, VTI, ingår, att batteribyte under färd kan vara ett bra komplement. Att byta batterier under färd gör att batteriernas storlek kan minska och att brist laddstolpar elimineras.

– Battery swapping har också den fördelen att storleken på batterierna kan hållas nere. När systemet med batteribytesstationer är utbyggt kan man köra längre sträckor även med mindre batterier, eftersom man enkelt och snabbt – på bara ett par minuter – kan stanna till vid en station och byta batteri, säger Mike Danilovic, professor i industriell organisation vid Högskolan i Halmstad och projektledare för ”Sweden-China Bridge” i ett pressmeddelande.

Snabbt

”Battery swapping” ska gå snabbt och smidigt, där ett urladdat batteri byts mot ett fulladdat.

– Vi har bland annat studerat tekniken i sig, men också vilka konsekvenser den för med sig när det gäller till exempel energiförsörjning och hur affärsmodellerna kan se ut för kommersialisering av tekniken, säger Tomas Müllern, professor i företagsekonomi vid Jönköping International Business School, JU, och en av forskarna i Sweden-China Bridge.

Så kan en station för byte av batteri se ut. (Foto: Power Swap)

Kräver standard

Att kunna gå vidare med ”Battery swapping” krävs förändringar i byggandet av bilar. Bland annat ska bilen vara förberedd för att kunna använda sig av tekniken, sedan krävs att modellen på batterierna standardiseras.

”Det är helt avgörande att det hos bilföretag, batteritillverkare och operatörer av stationer finns en vilja och förmåga att samarbeta kring utvecklingen av laddinfrastruktur. De olika parterna behöver också vara beredda att lämna gamla roller och affärsmodeller för att hitta nya gemensamma lösningar som skapar värden för kunderna och fördelar risker, kostnader och vinster på ett rimligt sätt”, säger Müllern.

ANNONS
ANNONS

Se videon:

Läs mer: Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu