Från och med i dag, torsdag, finns Fords eldrivna prestandabil Ford Mustang Mach-E för beställning på den svenska bilmarknaden med leverans i maj nästa år. Ford räknar med att sälja 3 000 bilar under 2021.

Förväntningarna på nya Mustang Mach-E är minst sagt stora i Sverige. Ford har sällan tidigare sett ett så pass stort intresse för en bil innan den har lanserats, såväl i Sverige som på global nivå, skriver biljätten i ett pressmeddelande.

Ford Mustang Mach-e
Snygga former på nya Ford Mustang Mach-e. Foto: Ford

Bilen visades upp för första gången för journalister i Norge för ungefär ett år sedan, och Ford har sedan dess släppt en mängd information om bilen.

Nya Mustang Mach-E kommer bland annat att erbjuda over-the-air mjukvaruuppdateringar, Fords senaste infotainmentsystem SYNC4 samt tre olika körlägen som markant skiljer sig åt; det tysta och lugna Whisper, det mer vardagliga Active och det prestandamässiga Untamed.

Mustang Mach-e
Mustang Mach-e gör sig bäst snett bakifrån. Foto: Ford

Säljs i fyra versioner – till att börja med:

RWD Standard Range 574 900 SEK upp till 440 km räckvidd
RWD Long Range 649 900 SEK upp till 610 km räckvidd
AWD Standard Range 644 900 SEK upp till 400 km räckvidd
AWD Long Range 734 900 SEK upp till 540 km räckvidd

Mustang Mach-E kommer att säljas hos de flesta svenska återförsäljare. De kunder som är riktigt snabba med att beställa sin bil beräknas kunna få den levererad redan under våren 2021 och Ford Sverige räknar med högt tryck i samband med säljstart.

ANNONS
ANNONS
Mustang Mach-e
Stor display för infotainment systemet. Det skall bli spännande att testa när de första bilarna kommer. Foto: Ford

Ford Sverige har också lagt in bilen i sin konfigurator på www.ford.se där kunden själv kan bygga bilen, välja färg osv, samt välja sin återförsäljare.

Specialanpassad för Europa

Under tiden som bilen har utvecklats har den också genomgått en del förändringar och anpassats på olika sätt för olika delar av världen. Med hjälp av de tio mil långa testbanorna i belgiska Lommel, som innehåller kopior av vägytor och -typer från hela Europa, har Fords ingenjörer lyckats ge bilen en distinkt, europeisk känsla.

De europeiska vägarna är typiskt sett smalare och mer slingriga än i andra delar av världen, och det ställer krav på responsen i styrningen, stöttat av särskilda inställningar i fjädringens stötdämpare, fjädrar och krängningshämmare. Till och med däcken har valts ut särskilt för att ge optimal balans mellan grepp och komfort på regionens många olika väglag och väderförhållanden.

Man har dessutom gjort omfattande tester av laddningstider och räckvidd. Nu senast var man på besök i Norge där bilen kördes mellan Oslo och Trondheim, en sträcka på 480 kilometer. När bilen gick i mål fanns det 14 procent kvar i batteriet. Dessutom har laddningstiderna förbättrats med nästan 30 procent, där en snabbladdning på tio minuter ger ungefär 119 kilometers körning (RWD Long Range-modellen)

Läs även: Mustang Mach-e GT – med prestanda i fokus [DagensPS.se] »