Dagens PS

Nios nya elbilar – inte gratis

Nio
Det går inte att köpa någon av Nios nya elbilar, det går bara att abonnera. (Foto: Nio)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 okt. 2022Publicerad: 09 okt. 2022

Kinesiska Nio, som sedan en tid tillbaka har funnits i vårt grannland Norge, har nu valt att försöka penetrera den svenska marknaden. Nu har Nios priser offentligjorts.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det kommer inte gå att köpa Nios bilar, något som mötts av en kritikstorm. I stället får man som privatperson abonnera på bilarna och då ingår allt.

Nios erbjudande: prenumeration

Det som ingår i abonnemanget är maxutrustade bilar, vinterdäck, service, försäkring och så vidare. Tanken är att man som kund inte ska behöva tänka på någonting, utan allt ska ingå.

Vid service kommer exempelvis Nio och hämtar bilen och om det så krävs får du en lånebil under tiden.

Nio lever efter devisen att ”flexibilitet är det nya sättet att vara premium” vilket återspeglas i deras försäljningsmetod.

Som kund kan man välja att abonnera på en bil från mellan 1 och 60 månader. Har man det så kallade flexibla abonnemanget är det 14 dagars uppsägningstid som gäller.

Ju längre man väljer att abonnera, desto billigare blir det – billigt blir det dock aldrig, och definitivt inte gratis.

ANNONS

Senaste nytt

ET7

Nios flaggskeppsmodell stavas ET7 och är tänkt att konkurrera mot exempelvis Mercedes EQS och kommande BMW i7. Listpriset i Tyskland är ungefär 800 000 kronor.

ANNONS
Nio

Nya Nio ET7 är märkets flaggskeppsmodell. (Foto: Nio)

Nedan följer priserna per månad exklusive leveransavgift.

ET7 (75 kwh, 445 kilometer räckvidd)
1 månad:
17 599 kronor
12 månader:
14 815 kronor per månad
36 månader: 13 980 kronor per månad

ET7 (100 kwh, 580 kilometer räckvidd)
1 månad: 18 799 kronor
12 månader:
16 015 kronor per månad
36 månader:  
15 180 kronor per månad

EL7

Den stora suven, som lär bli mest populär i Sverige, heter EL7 och är tillgänglig först från april 2023. Den är tänkt att konkurrera mot exempelvis nya Audi e-tron.

Nio

Nio EL7 – där L står för “Lifestyle” – är märkets stora suv och kostar skjortan. (Foto: Nio)

EL7 (75 kwh, 394 kilometer räckvidd)
1 månad:
18 849 kronor
12 månader:
15 769 kronor per månad
36 månader:
14 699 kronor per månad

EL7 (100 kwh, 513 kilometer räckvidd)
1 månad: 20 247 kronor
12 månader:
17 155 kronor per månad
36 månader:  
16 127 kronor per månad

ANNONS

ET5

Det finns även en mindre sedan som heter ET5 och som har siktet inställt på Tesla Model 3, något som är tydligt i bilens design. Bilen är tillgänglig först från april 2023.

Nio

Nio ET5 är märkets roligaste bil att köra enligt kineserna själva. (Foto: Nio)

ET5 (75 kwh, 445 kilometer räckvidd)
1 månad:
13 499 kronor
12 månader:
11 462 kronor per månad
36 månader:
10 899 kronor per månad

ET5 (100 kwh, 580 kilometer räckvidd)
1 månad: 16 423 Kronor
12 månader:
14 073 kronor per månad
36 månader:  
13 405 kronor per månad

Nios prenumerationer är för dyra

Prissättningen har orsakat en kritikstorm i Nios app – ladda ner den för att ta en titt själv – och det faktum att bilen inte går att köpa (utan endast prenumerara) har även det mötts med kritik.

Jämte en hyrbil framstår priserna i viss mån som rimliga men jämfört med andra leverantörer som erbjuder just flexibla prenumerationer är verkligheten en annna.

Att ta sig in på en ny marknad med ett helt nytt märke, särskilt när man har siktet inställt på ett lyxsegment, är ingen lätt match.

ANNONS

Nio har tveklöst inte gjort det lätt för sig med den nya, astronomiska, prissättningen.

Läs mer: Kinesiska Nio lanserar elbil – och batteribyten

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]