Dagens PS

El istället för V8: Så dyr är nya Mercedes-AMG C63

Mercedes
Nya Mercedes-AMG C 63 S E Performance går nu att köpa i Sverige. (Foto: Mercedes)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 01 juni 2023Publicerad: 01 juni 2023

Mercedes-AMG har skrotat V8:an i C 63 och erbjuder nu i stället modellen med en tvåliters fyrcylindrig motor ackompanjerad av en elmotor på bakaxeln. Nu går det att köpa bilen i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya Mercedes-AMG C63 S E Performance som den nya modellen heter har plockat bort det som rent historiskt gjort C 63 till så karaktärsfull – dess V8.

Framtill finner man i stället världens kraftfullaste fyrcylindriga motor – på 476 hästkrafter – och på bakaxeln en elmotor på 204 hästkrafter.

Mercedes-AMG C 63 är ingen slöfock

Systemeffekten blir hela 680 hästkrafter och 1 020 newtonmeter, att jämföra med föregångaren på 510 hästkrafter och 700 newtonmeter från en V8 på fyra liter.

I nya C63 avverkas sprinten till 100 km/h på 3,4 sekunder, något som gäller både för sedan- samt kombivarianten.

På ren el kommer man 13 kilometer, vilket är i paritet med Mercedes-AMG GT 63 S E Performance som vi tidigare har provkört.

Mercedes-AMG

Den totala systemeffekten är makalösa 680 hästkrafter. (Foto: Mercedes)

ANNONS

Senaste nytt

Priser och lansering

ANNONS

Priserna för nya AMG C63 S E Performance börjar på 1 104 900 kronor för sedanen medan kombin innebär ett prispåslag på 15 000 kronor och landar på 1 119 900 kronor.

Att jämföra kostar BMW M3 Sedan – som ”bara” har 510 hästkrafter från 988 900 kronor medan kombin går loss på 1 058 000 kronor.

Då får man en rak sexa, vilket i mångt och mycket är mer ha-begärligt än en fyra, men samtidigt får man högre skatt och mindre kraft.

Väljer man i stället Audis alternativ – RS4 – får man en 2,9-liters V6 på 450 hästkrafter.

De första C 63 kommer till Sverige under hösten.

Mercedes

Interiören känns igen från ordinarie C-klass. (Foto: Mercedes)

Läs även: Recension av Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Läs även: Recension av Mercedes-AMG EQS 53
Läs även: Recension av Mercedes-AMG A 45 S  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS