Dagens PS

Nya BMW M3 CS kostar skjortan

BMW M3 CS
Nya BMW M3 CS är vassare än någonsin, enligt BMW. (Foto: BMW)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 25 jan. 2023Publicerad: 25 jan. 2023

Nuvarande generationen BMW M3 debuterade 2020. Den erbjuds i en rad utföranden – en manuellt växlad instegsmodell med bakhjulsdrift, en kombi-modell, och även i fyrhjulsdrivet utförande med automatlåda. Nu har tyskarna visat upp ännu en version – BMW M3 CS.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mer specifikt rör det sig om nya BMW M3 CS, den mest extrema av alla M3-varianter. CS-beteckningen innebär att modellen är sennabbare och råare men att den fortsatt lämpar sig för bruk på allmän väg.

BMW M3 CS

BMW M3 CS må vara en råare version av M3, men den lämpar sig fortfarande för körning på allmän väg. (Foto: BMW)

Vässad prestanda

Nya BMW M3 CS bygger på M3 Competition xDrive som stoltserar med en rak sexa, fyrhjulsdrift och en åttastegad automatlåda.

Effekten har emellertid skruvats upp till 550 hästkrafter och 650 newtonmeter vilket resulterar i en 0-till-100-tid på imponerande 3,4 sekunder.

200 når bilen på 11,1 sekunder och toppfarten är begränsad till 302 kilometer i timmen.

Utöver den ökade prestandan har M3 CS bantats – motorn har fått sig en mängd lättviktsmaterial, avgassystemet är i titan och skalstolarna använder sig av kolfiber.

Totalt rör det sig om 20 kilogram vilket inte mycket, särskilt inte för en bil som redan är tung.

ANNONS

Den nya modellen har bantats 20 kilogram jämte sitt syskon. (Foto: BMW)

BMW M3 CS

Sverige är inte en av huvudmarknaderna för den nya specialmodellen. (Foto: BMW)

ANNONS

Senaste nytt

BMW M3 CS är som en skalpell

BMW M3 Competition upplevs som ett sylvasst precisionsverktyg när man rattar den på exempelvis bana. Enligt BMW har M3 CS förhöjt den känslan och den nya extremmodellen ska vara betydligt styvare.

BMW menar på att CS lämpar sig på både allmän väg och på bana.

Tillverkningen drar igång i mars 2023 och de viktigaste marknaderna är USA, Storbritannien och Japan.

I Sverige börjar den på 1 550 000 kronor och kan beställas redan nu.

Bilen ska tillverkas i en begränsad upplaga, men BMW har inte kommunicerat hur många som ska byggas.

ANNONS
BMW M3 CS

Bilen går lyckligtvis att få i en annan färg än skrikgrön. (Foto: BMW)

Läs även: Provkörning av BMW M4 CSL

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS