Dagens PS

Från boom till bakslag: Tyskland överger elbilar

elbilar Tyskland
BMW-märket fortsätter skina men inte på kylaren till så många elbilar, är vd:n Oliver Zipses försiktiga kalkyl. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 05 feb. 2024Publicerad: 04 feb. 2024

Målet sattes högt och ambitiöst. Nu skrotar Tyskland målet för elbilsmarknaden. Här är orsakerna till att elbilarna krisar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

BMW:s vd Oliver Zipse är en av de som kritiserats för sin försiktiga strategi när det gäller elbilar.

I flera år har han kritiserats för att inte agera nog aggressivt mot, i första hand, Tesla.

Istället har Zipse varnat för minskad efterfrågan på elbilar i Tyskland – och istället förespråkat satsningar på förbränningsfordon, hybrider och även vätgasdrivna bilar.

Sjunker i år

Nu ser det ut som om Zipse ska kunna kosta på sig ett ”vad var det jag sa”.

“I Tyskland ser efterfrågan på elfordon inte bra ut i år”, säger Jan Burgard, chef för fordonskonsulten Beryll, till Bloomberg.

“Den övre delen av elbilsmarknaden är nästan mättad, och det finns lite att erbjuda i det lägre segmentet på 25 000 euro”.

Efter flera år av kraftig tillväxt är det helt enkelt svårare att sälja elbilar på Europas största bilmarknad.

ANNONS

Försäljningen beräknas sjunka 14 procent i år, bland annat sedan regeringen i december drog in subventioner för elbilar.

ANNONS

Senaste nytt

Första svackan på åtta år

Stämmer prognosen blir det den första nedgången i tysk elbilsförsäljning sedan 2016.

En del av det tyska problemet är laddningsdelen.

I oktober 2022 presenterade transportminister Volker Wissing en strategi för att investera motsvarande drygt 71 miljarder på att öka antalet laddstationer i Tyskland till en miljon år 2030.

Måste tredubbla

I september 2023 fanns 105 000 fungerande offentliga laddstationer och en lobbygrupp konstaterade att Tyskland behöver öka byggtakten tre gånger om för att nå målet.

Europa möter andra problem när det gäller laddstationer, konstaterade Oliver Zipse i en intervju.

ANNONS

Alla som är beredda att fimpa förbränningsmotorn borde se vilka problem elbilar möter i olika delar av Europa, menade BMW-chefen.

”Tror du att regioner som södra Italien kommer att ha laddstationer i varje by inom tolv år”, var Zipses retoriska fråga hos Handelsblatt.

Klarar inte målet

Om laddningen är den ena stora utmaningen är priset den andra.

Utan de subventioner som försvann före jul når Tyskland inte det tidigare målet för 2030, menar analytiker.

“Jag tror att det är orealistiskt ur dagens perspektiv att nå 15 miljoner elbilar på tyska vägar till 2030”, säger fordonskonsulten Jan Burgard.

I november 2023 var 1 miljon fordon i Tyskland helt elektriska – 2 procent av alla bilar.

Reagerar och drar ned

ANNONS

Det har fått industrin att reagera. BMW håller fast vid sin försiktiga linje och får sällskap i den.

Audi håller på att skära ner sin elbilsatsning och VW har just tagit ett steg tillbaka från sina planer på området.

Läs även:

BMW stänger inte dörren för vätgas – Dagens PS

Kinas främsta elbilsexpert: Vätgas är framtiden  – Dagens PS

General Motors vd kluven över elbilarna – Dagens PS

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS