Dagens PS

Kinas främsta elbilsexpert: Vätgas är framtiden 

vätgas
Mannen som ligger bakom Kinas satsning på elektrifiering tror på en framtid med vätgas. (Foto: Collage/Toyota/TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 11 sep. 2023Publicerad: 11 sep. 2023

Wan Gang, mannen bakom Kinas satsning på elektrifiering, anser att framtiden för vätgas ser ljus ut, åtminstone på sina håll. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För 20 år sedan övertalade Wan Gang landets ledare att satsa på elektrifiering i ett steg att minska landets beroende av fossila bränslen. 

Det var även en fråga om att öka den ekonomiska tillväxten. 

Genom införandet av en rad incitament förvandlades Kina till världens främsta marknad för elbilar, en fråga Wang Gang drev som landets vetenskaps- och teknologiminister. 

Det rapporterar Bloomberg. 

Även vätgas har en framtid 

Majoriteten av de elbilar som saluförs i dag är i form av batteri-elbilar, men det finns även ett fåtal vätgasbilar på marknaden. 

Vissa aktörer satsar emellertid fortsatt på vätgasbilar, däribland BMW, Hyundai, och Toyota. Även Honda har vätgasplaner. 

Tillverkare som Mercedes har dock övergivit sina satsningar. 

ANNONS
vätgas
Fördelarna med vätgas är många. (Foto: BMW)

Wan Gang menar på att det är ”väldigt fördelaktigt” att främja vätgas då det kan användas både inom sjöfart och järnväg. 

Även det körmönster som tung trafik uppvisar gynnas av användningen, tack vare den långa räckvidden och möjligheten att tanka upp bilarna snabbt. 

ANNONS

Senaste nytt

Vätgas lättare sagt än gjort 

Gasen har även en plats i regioner där avstånden är långa och där elbilar inte presterar som bäst. Ett exempel som användes av Wan Gang var nordöstra Kina. 

I vissa regioner kan laddhybrider och vätgasbilar framstå som bestämt mer logiska än batteri-elbilar. 

Därför menar många att man inte ska satsa uteslutande på en sorts drivning i framtidens elbilar. 

Bristfällig infrastruktur

ANNONS

En stor anledning till att vätgasbilar inte har slagit igenom är att de är dyra, samt att infrastrukturen är bristfällig. Även tillverkningen är i vissa fall problematisk. 

Om fler aktörer väljer att investera i vätgas kommer det att pressa priserna samt innebära att gasen får mer av ett fotfäste. 

Läs även:

Toyota trotsar batterier – fortsätter med vätgas 

BMW iX5 provkörd – är vätgas framtiden?

250 mil på en tank med vätgasbil  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS