Efter år av spekulationer och förhoppningar verkar det nu som att en av bilvärldens mest ikoniska sportbilar, Toyota Celica, kan vara på väg att återuppstå.
Efter år av tystnad: Celica kan göra sensationell comeback


Mest läst i kategorin
Toyota har länge hintat om en “tredje bror” för att komplettera sportbilsutbudet bredvid Supra och GR86, och allt pekar nu mot att den platsen kommer att fyllas av en modern tolkning av den älskade Celica. Utvecklingen sägs vara långt framskriden, men frågan om den får grönt ljus för produktion återstår.
Är en ny Celica verkligen bekräftad?
Trots de positiva signalerna är Toyota fortfarande försiktig med att ge ett definitivt besked. Yuki Nakajima, vice vd på Toyota, har tidigare nämnt att en ny Celica är på gång, men samtidigt betonat att ‘det finns inga tecken på den just nu’.
Även Cooper Ericksen, senior vice president för produktplanering och strategi på Toyota Nordamerika, har bekräftat att arbete pågår med en produkt som ‘teoretiskt sett skulle kunna bära Celica-namnet’, förutsatt att de kan lösa alla utmaningar och få godkännande. Denna försiktighet kan tolkas som ett sätt att bygga förväntan och mäta entusiasmen från potentiella kunder.
Spekulationerna om Celicas återkomst fick extra fart i november 2024 när nya varumärkesregistreringar för Celica-namnet dök upp, samt en oväntad uppenbarelse i en officiell Toyota anime-serie. Dessa små ledtrådar har fått entusiaster att undra om Toyota bara skyddar namnet eller om det verkligen är början på något nytt.

Utvecklingen är “ganska avancerad”
Enligt uppgifter från MotorTrend är den nya Celican redan i ett ‘ganska avancerat utvecklingsstadium’. Detta innebär att arbetet med bilen pågår bakom kulisserna, och att den inte bara är en flyktig idé. Prototyper och koncept har redan visats för återförsäljare, och testfordon, så kallade “mules”, körs runt för att testa drivlinor. Trots detta finns det inga läckor eller spionbilder, vilket gör det svårt att veta hur den kommande modellen kommer att se ut.
Det som dock har bekräftats är att de AI-genererade bilderna som cirkulerar på nätet inte alls stämmer överens med den faktiska designen. Ericksen har också indikerat att bilen sannolikt inte kommer att vara helt elektrifierad, utan snarare en traditionell förbränningsmotor.
Akio Toyoda, styrelseordförande för Toyota Motor Corp., har tidigare uttryckt att det är svårt att återskapa den emotionella körkänslan på bana med något annat än en traditionell förbränningsmotor när det gäller specialiserade GR-prestandaprodukter. Detta öppnar upp för möjligheten att den nya Celican kan få en motor utan elektrisk drivning, vilket skulle glädja många purister.

Namnet Celica har en stark dragningskraft
David Christ, general manager för Toyota-divisionen på TMNA, betonar vikten av namnet Celica: “Varumärket har mycket god historia i USA. Vi skulle älska att ha fler roliga bilar att köra.”
Att Toyota ger så mycket medial uppmärksamhet åt en bil som ännu inte har godkänts, kan ses som ett medvetet drag för att bygga upp intresse och säkerställa att revisorerna ser en solid efterfrågan när det är dags för det slutgiltiga godkännandet.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Om den nya Celican får grönt ljus, är det troligt att den kommer att lanseras under Gazoo Racing-vingen, Toyotas prestandadivision. Detta skulle göra den till det fjärde tillskottet i deras prestandautbud i USA. Trots den upphetsande utsikten är både Ericksen och Christ snabba med att dämpa förväntningarna, då det slutgiltiga godkännandet måste komma från Japan.
Framtiden för Celica är fortfarande höljd i viss ovisshet, men de senaste uttalandena från Toyota-chefer tyder på att en ny Celica är närmare än någonsin. Entusiasterna får fortsätta hålla tummarna och hoppas att den legendariska sportbilen snart återigen rullar ut på vägarna.

Bekräftat: Toyota Celica gör comeback
Efter år av rykten och spekulationer bekräftar Toyota att den ikoniska sportbilen Celica återvänder. Det var under ett publikt evenemang på Toyota Stadium
Missa inte:
Kommunal varslar om strejk – 50 000 vårdanställda berörs. News 55
Kommunal varslar om strejk: Det blåser upp till storm i vården. E55
AI-tåget går – men svenska chefer tvekar vid perrongen. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.