Dagens PS

Bekräftat: Toyota Celica gör comeback

1987 Toyota Celica T160 Coupe. (Foto_ Ethan Llamas Wikicommons)
1987 Toyota Celica T160 Coupe. (Foto: Ethan Llamas Wikicommons)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 nov. 2024Publicerad: 26 nov. 2024

Efter år av rykten och spekulationer bekräftar Toyota att den ikoniska sportbilen Celica återvänder.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var under ett publikt evenemang på Toyota Stadium i samband med Rally Japan som Toyotas vice vd, Yuki Nakajima, avslöjade nyheten skriver Carscoops.

Avslöjandet kom något oväntat

När Toyotas ordförande Akio Toyoda fick en direkt fråga om en ny Celica skämtade han bort frågan och hänvisade till Nakajima.

Enligt den japanska tidningen Best Car, svarade Nakajima:

“För att vara ärlig finns det inga tecken på det just nu. Men det finns många inom företaget som ivrigt väntar på Celica. Så… jag är inte säker på om det är okej att säga detta offentligt, men vi gör Celica!”

ANNONS

Senaste nytt

En försiktig bekräftelse

Även om Nakajimas uttalande verkade definitivt, tillade Toyoda en försiktig kommentar:

“Är allt okej? Det finns många svårigheter. Best Car skrev att Toyota gör Celica, men ni borde inte tro på det.”

Snabbt tog Nakajima tillbaka mikrofonen med ett skämtsamt tillägg:

ANNONS

“De har inte sagt när den kommer att släppas, så det kan bli nästa år.”

Celica var en kontinuerlig del av Toyotas modellprogram från 1970 till 2006, med sju generationer. Enligt obekräftade rykten från Japan kan den åttonde generationen dyka upp redan på Tokyo Auto Salon 2025. Det är dock möjligt att debuten sker i form av en konceptbil snarare än en produktionsmodell.

Ledtrådar i öppen dager

Intressant nog kan Toyota ha hintat om Celicas återkomst veckor före detta avslöjande. Som en del av anime-serien GRIP dök en teaser upp med en tavla i bakgrunden som verkade beskriva Toyotas framtida sportbilsprogram. På tavlan listades spännande modeluppdateringar: Supra MK6, Celica MK8, MR2 MK4, GR 86 MK3 och GR GT3.

Turboladdad spekulation för GR 86

Under evenemanget på Toyota Stadium var Celica inte det enda ämnet som väckte uppmärksamhet. En publikmedlem frågade om nästa generations GR86, specifikt om den kommer att behålla sin framhjulsdrivna layout och eventuellt få en turbomatad drivlina.

Kazuya Oshima, förare för Toyotas GR86 i Super Taikyu-serien, svarade kryptiskt:

“Vi arbetar med många saker för modellens framtid. Utvecklingen sker främst på banan.”

Vice vd Nakajima avslöjade att när han frågade Akio Toyoda om hans favoritmotor, nämnde ordföranden överraskande Subarus boxermotor och Mazdas rotationsmotor – och undvek att välja en från Toyotas eget sortiment.

ANNONS
1994 Toyota Celica GT-Four WRC (ST205) (Foto_ Vauxford Wikicommons)
1994 Toyota Celica GT-Four WRC (ST205) (Foto: Vauxford Wikicommons)

Detta uttalande antyder att Toyotas ingenjörer arbetar hårt med att utveckla en ny drivlina som, som Toyoda själv uttryckte det, “Morizo kommer att vilja lämna efter sig.”

Toyota har varit förvånansvärt transparenta om sin framåtblickande motorstrategi. Tidigare i år meddelade företaget att de utvecklar nya 1,5-liters och 2,0-liters motorer designade för att klara elektrifiering och alternativa bränslen.

Detta initiativ är en del av ett samarbete med Subaru och Mazda för att säkra förbränningsmotorns framtid. Bland dessa sticker den turboladdade 2,0-liters fyrcylindriga motorn ut som en stark kandidat för den nya Celica.

Hoppet lever

Med Celicas comeback, lekfulla antydningar om en MR2-återupplivning och uppdateringar som väntar för GR86, verkar Toyota ivriga att återuppliva sina sportbilsglansdagar.

Läs också: Tesla Model Y Juniper: Det här vet vi. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]