Dagens PS

Drog nytta av marknaden: Nu stäms han

VW import
En tysk bilhandlare drog nytta av prisskillnaderna på världsmarknaden – nu stäms han. (Foto: VW)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 06 feb. 2024Publicerad: 06 feb. 2024

Den tyska bilhandlaren såg prisskillnaden på VW-bilar i Europa och Kina och lät privatimportera 22 bilar. Nu stäms han.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilhandlaren Gregory Brudny är om sig och kring sig. Läste på och upptäckte hur stor prisskillnaden är på Volkswagens bilar i Kina och Europa. På hur prispolitiken på världsmarknaden skulle kunna utnyttjas.

I Kina säljs VW:s bilar till ungefär halva priset mot i Europa. En ID.3 kostar ny på gatan runt 180 000 kronor i Kina, medan en systerbil i Sverige ligger på strax under 450 000 kronor.

Volkswagen ID.6 är en elbil som byggs i VW:s fabriker i Kina för den kinesiska marknaden. Men nu finns den också i Tyskland. (Foto: VW)

Samma prisskillnad var det på flera av VW:s bilar, vilket gjorde att Gregory Brudny satte sig att räkna och fick ihop ekvationen med en import av VW-bilar från Kina till Tyskland.

22 bilar av modellen ID.6 blev det som åter landade på tysk mark. Bilen är en större variant av ID.4 – byggd för den kinesiska marknaden.

Volkswagen såg rött

Detta fick VW att se rött, som stämde handlaren och nu kräver att försäljningen ska stoppas.

“De ID-modeller som produceras för och i Kina och säljs där är inte berättigade till godkännande i Europa på grund av deras hård- och mjukvarukonfiguration”, säger VW till tidningen Automobilwoche.

ANNONS
Den tyske bilhandlaren Gregory Brudny importerade 22 ID.6:or från Kina. Nu stäms han. (Foto: Automobilwoche)

Handlaren hävdar dock att skillnaderna mellan de kinesiska VW-bilarna och de europeiska är små och mest handlar om varianter av mjukvaran i bilen och som lätt kan uppdateras, vilket självklart är åtgärdat innan bilarna såldes på marknaden.

ANNONS

Senaste nytt

Lagligt importerade

Bilarna är dessutom helt legalt köpta från en VW-fabrik i Kina och införda i Tyskland med alla behövliga stämplar och åtgärder som myndigheterna kräver.

VW själva hävdar dock att försäljningen ska stoppas och bilarna skrotas.

Läs mer:

Om VWs kinabil ID.6 här

VW inför ChatGPT i sina bilar (Dagens PS)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS