Den tyska bilhandlaren såg prisskillnaden på VW-bilar i Europa och Kina och lät privatimportera 22 bilar. Nu stäms han.
Drog nytta av marknaden: Nu stäms han
![VW import](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F02%2FVW-import-oppning.jpg&w=1200&q=75)
![Anders Værnéus](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2021%2F03%2FAnders-3-300x300.jpg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCompricer.png&w=1200&q=75)
Bilhandlaren Gregory Brudny är om sig och kring sig. Läste på och upptäckte hur stor prisskillnaden är på Volkswagens bilar i Kina och Europa. På hur prispolitiken på världsmarknaden skulle kunna utnyttjas.
I Kina säljs VW:s bilar till ungefär halva priset mot i Europa. En ID.3 kostar ny på gatan runt 180 000 kronor i Kina, medan en systerbil i Sverige ligger på strax under 450 000 kronor.
![](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2024/02/ID-6-woman-walking-by--1024x1024.jpeg)
Samma prisskillnad var det på flera av VW:s bilar, vilket gjorde att Gregory Brudny satte sig att räkna och fick ihop ekvationen med en import av VW-bilar från Kina till Tyskland.
22 bilar av modellen ID.6 blev det som åter landade på tysk mark. Bilen är en större variant av ID.4 – byggd för den kinesiska marknaden.
Volkswagen såg rött
Detta fick VW att se rött, som stämde handlaren och nu kräver att försäljningen ska stoppas.
“De ID-modeller som produceras för och i Kina och säljs där är inte berättigade till godkännande i Europa på grund av deras hård- och mjukvarukonfiguration”, säger VW till tidningen Automobilwoche.
![](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2024/02/DB2021AU00319_large-2.jpg)
Handlaren hävdar dock att skillnaderna mellan de kinesiska VW-bilarna och de europeiska är små och mest handlar om varianter av mjukvaran i bilen och som lätt kan uppdateras, vilket självklart är åtgärdat innan bilarna såldes på marknaden.
Senaste nytt
Lagligt importerade
Bilarna är dessutom helt legalt köpta från en VW-fabrik i Kina och införda i Tyskland med alla behövliga stämplar och åtgärder som myndigheterna kräver.
VW själva hävdar dock att försäljningen ska stoppas och bilarna skrotas.
Läs mer:
VW inför ChatGPT i sina bilar (Dagens PS)
![Anders Værnéus](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2021%2F03%2FAnders-3-300x300.jpg&w=1200&q=75)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
![Anders Værnéus](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2021%2F03%2FAnders-3-300x300.jpg&w=1200&q=75)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCompricer.png&w=1200&q=75)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.