Det går utför för rysk nybilsförsäljning. I juli månad störtdök siffrorna med 74,9 procent, rapporterar Svenska Dagbladet.

ANNONS

Dagens PS har tidigare i sommar kunnat rapportera om dystra siffror inom europeisk nybilsförsäljning, som ett resultat av inflation och störningar i leveranskedjorna. Bristen på halvledare har också varit stor vilket påverkat bilindustrin världen över.

Fler av dessa problem kan härledas till konflikten mellan Ryssland och Ukraina och de efterföljande sanktioner som införts mot Ryssland, vilket nu visar sig tydligt på den ryska nybilsförsäljningen.

Tapp på 75 procent

Enligt den ryska organisationen Association of european businesses, AEB, har Rysslands nybilsförsäljning sjunkit med närmare 75 procent i juli månad, jämfört mot föregående år.

Svenska Volvo har med anledning av kriget i Ukraina bromsat all produktion och egen försäljning i Ryssland, vilket genererat i ett tapp på 97 procent i juli månad, jämfört med förra året.

Även det ryska märket Avtovaz har tappat fart med en minskning i försäljning på 68 procent, trots att de leder ligan i antal sålda bilar med 10 323 stycken.

Flera andra bilmärken har även de minskat sin försäljning i landet med så mycket som 90 procent, med undantag för de kinesiska bilmärkena Dongfeng Motor Corporation, DFM och Changan, som båda ökat sin nybilsförsäljning, skriver Svenska Dagbladet.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Europeisk bilförsäljning fortsätter dala [Dagens PS]

Läs även: Tvärnit i nybilsförsäljningen – tapp på 20 procent [Dagens PS]