Dagens PS

Detaljen som kan knäcka elbilarnas framtid

prognos batterier
Efterfrågan på elbilar väntas minska. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 07 aug. 2023Publicerad: 07 aug. 2023

I takt med att kunder efterfrågar längre räckvidd i sina elbilar ökar storleken på batterier. I det långa loppet kan det ställa till det rejält för biltillverkare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Anledningen är att större batterier kräver mer resurser, vilket i sin tur gör det extra svårt för batterileveranskedjorna att hålla i kapp.

Det rapporterar amerikanska Bloomberg.

Inte oändligt med resurser

Mellan 2018 och 2022 ökade den genomsnittliga räckvidden på elektriska bilar från 230 kilometer till 337 kilometer.

I USA är den siffran ännu högre till följd av större fordon, större avstånd, och på grund av att Tesla dominerar marknaden – ett märke som säljer många modeller med lång räckvidd.

För att möta denna ökade räckvidd har storleken på batterier i snitt ökat med cirka 10 procent per år under samma period vilket har resulterat i en ökning från 40 kWh till 60 kWh.

GM batterier
Chevrolet Silverado är ett exempel på en elbil med ett enormt batteri. (Foto: Chevrolet)
ANNONS

Senaste nytt

Batterier blir större och större

ANNONS

Ökningen ser ut att fortsätta, inte minst när elbilar med allt större batterier lanseras.

Några exempel är bilar som Ford F-150 Lightning, GMC Hummer EV, Volvo EX90, och Pininfarina Battista.

Att öka batteristorleken är ett väldigt enkelt sätt att öka räckvidd, men det är något som ställer till det på sikt.

Volvo EX90 Excellence batterier
Även Volvo EX90 har ett stort batteri. (Foto: Volvo)

Efterfrågan styr batterier

Frågan är huruvida konsumenter framgent kommer att kräva längre och längre räckvidd.

I takt med att infrastruktur byggs ut, laddningskapacitet ökar, och gemene man blir allt mindre fixerad vid räckviddsångest kan emellertid kraven på räckvidd komma att stabiliseras.

Tre olika scenarion

ANNONS

Enligt Bloombergs analys finns det tre olika scenarion. I det första scenariot ökar efterfrågan på räckvidd med ungefär fem procent per år på vilket i sin tur kräver allt större batterier.

Dessutom innebär elektrifieringen av nya fordonsslag – exempelvis lastbilar och bussar – att efterfrågan kan komma att öka.

I det andra scenariot når den genomsnittliga räckvidden en platå och i det tredje minskar efterfrågan med två procent per år.

Edizione Nino-Farina sladdar
Även elektriska hyperbilar som Pininfarina Battista har stora batterier. (Foto: Pininfarina)

Stora skillnader i resultat

Till 2030 skulle ett scenario med ökad räckvidd innebära ett 50 procent högre tryck på leveranskedjan för batterier jämfört med om efterfrågan når en platå. 

Jämför man med ett scenario där efterfrågan minskar innebär det ett 70 procent högre tryck.

I sin tur ökar efterfrågan av de mineraler som krävs i batteritillverkning något enormt, vilket i sin tur ökar priserna och gör det allt svårare att tillverka billiga elbilar.

ANNONS
Dacia Spring batterier
Dacia Spring Electric har ett minimalt batteri. (Foto: Dacia)

En fråga om policy

Det som krävs är incitament för konsumenter att premiera bilar med mindre batterier. Ett exempel är att endast ge diverse klimatbonusar ifall bilar kostar mindre än ett visst belopp, vilket är fallet i USA.

Dessutom är det en fråga om att få konsumenter att inse vilken räckvidd de faktiskt behöver, snarare än vad de tror att de behöver.

Att köra runt med enorma batterier i onödan är resursslöseri, inte minst när man i regel måste köra elbilar riktigt långt innan de miljömässiga fördelarna faktiskt träder i kraft.

Scania lastbil batterier
När allt fler tyngre fordon elektrifieras ökar även efterfrågan batterier. (Foto: Marcus Berggren)

Dyrt med batterier

Med det sagt kommer att marknaden att reglera sig själv, inte minst när det 200 kWh stora batteriet på nya Silverado EV kostar GM runt 260 000 kronor. 

ANNONS

I sin tur pressas marginalerna vilket gör att märkena inte kommer att satsa på volym ifall den ekonomiska ekvationen inte går ihop.

Mindre batterier krävs alltså för tillverkarnas skull, miljöns skull, och för leveranskedjornas skull.

Innovationer inom solid state-batterier – som är mer energitäta – kan råda bot på en viss del av problematiken. Oavsett vad är den nuvarande efterfrågan på räckvidd inte hållbar.

Läs även: Fel konsumenter köper elbil

Läs även: Ett andra liv för elbilsbatterier – “inte realistiskt”

Läs även: Elbilar blir billigare – priset på batterier dyker

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS