Dagens PS

De ska köra 2 700 mil på egentillverkad el

kvinnor
Kvinnor kör inte elbil i samma utsträckning som män visar det sig. (Foto: Nissan)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 09 feb. 2023Publicerad: 09 feb. 2023

Att det vore omöjligt att köra elbil utan välutvecklad laddinfrastruktur, det är inget som makarna Chris och Julie Ramsay känner sig vid. Dessa inbitna elbilister ska köra en Nissan Ariya från Nord- till Sydpolen på helt egentillverkad el.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nordpolen i fråga är en av de magnetiska varianterna, som i strikt mening är en sydpol. Gissningsvis rör det sig om den som råkar ligga på kanadensisk mark.

Därifrån ska paret köra söderut genom hela Nord- och Sydamerika, för att sedan ta sig över till Antarktis där man finner godtycklig sydpol.

Inga duvungar

Totalt handlar det om en sträcka på hisnande 2 700 mil, något som beräknas ta minst lika hisnande tio månader.

egentillverkad el elbil nissan

Elbilspijonjärerna Ramsay ska bokstavligen köra runt halva jordklotet med elbil. (Foto: Nissan)

Som tur är har makarna Ramsay varit med förr. Paret är riktiga elbilspionjärer, som för tio år sedan blev först i världen med att genomföra det 1 700 mil långa Mongol Rally med elbil – deras egen Nissan Leaf.

ANNONS

Senaste nytt

Nissan X Arctic Trucks

Med tanke på det enorma PR-värdet i den bedriften är det knappast en slump att valet av bil ännu en gång landar på Nissan, som ser sin chans att marknadsföra modellen Ariya, som är deras svar på Volkswagen ID.4.

ANNONS

Sett till batteri och drivlina är det en Nissan Ariya i originalutförande. För att Nissans så kallade e-4ORCE-fyrhjulsdriftssystem ska komma till sin fulla rätt har man dock gjort diverse modifieringar.

nissan ariya modifierad

Isländska Arctic Trucks har satt sin prägel på den Nissan Ariya som ska ta sig från Nord- till Sydpolen. (Foto: Nissan)

För detta ändamål har man anlitat isländska Arctic Trucks. Deras modifikationer har inneburit en höjning av markfrigången och 39-tumsdäck…och karossen för att rymma monsterhjulen.

Egentillverkad el – enbart

Man kan förstås fråga sig varför resan ska ta hela tio månader. Om de skulle hålla redaktionens takt skulle ju själva sträckan kunna betas av på en knapp månad.

En del av svaret ligger i att man ska korsa svår terräng, bestående av alltifrån is och djup snö till öken och branta berg. Det är förstås därför Arctic Trucks-modifieringarna har varit nödvändiga.

nissan ariya arctic trucks terräng

Svår terräng väntas längs resvägen. (Foto: Nissan)

Utöver det beror den ansenliga tidsåtgången på att man har för avsikt att enbart ladda bilen med förnybar el, vilken ska genereras med hjälp av en solpanel och ett vindkraftverk som kommer att tas med på resan.

ANNONS

Prylarna kommer att få åka på ett specialbyggt släp bakom bilen. Den obligatoriska espressomaskinen ska bo i bagageutrymmet.

Snart dags för avfärd

Resan kommer att inledas i mars, och kommer att kunna följas på Instagram-kontot poletopoleev.

Redan nu finns där gott om material för elbilsföraren som vill inspireras till att ta sig bortom laddinfrastrukturens begränsningar.

Läs även: Volkswagen ID. Xtreme är sjukt rolig att köra

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS