De flesta biltillverkare håller inte precis tillbaka när det kommer till konceptbilar. Och visst blir det mest spännande så. 

ANNONS

Superbilar som antingen inte kommer i produktion eller inte är avsedda för det, superbilar utan hämningar, rena uttryck för en designers konstnärliga vision, en ingenjörs önskedröm och en tillverkares hybris.

Vi pratar naturligtvis om konceptbilar i superklassen. Håll till godo med redaktionens 7 i topp:

7. Bugatti 16 C

Bugatti 16 C
16 C Galibier var en superbil med lyx i överflöd som aldrig sattes i produktion (Foto: Bugatti).

2009 visade Bugatti upp konceptbilen 16C Galibier, en super-sedan med lyx i överflöd och som skulle få samma W16-motor som i Veyron. Det snackades mycket fram och tillbaks kring konceptet, och 2011 var tanken att bilen skulle börja produceras. Så blev det inte och 2019 kom det slutgiltiga beskedet med ett tydligt nej från ledningen.

6. Cadillac Sixteen

konceptbilar
Cadillac Sixteen byggdes som en hyllning till 1930-talets 16-cylindriga ”Caddies”(Foto: Cadillac).

Byggd för att hylla trettiotalets 16-cylindriga ”Caddies” var Cadillac Sixteen lika mycket en ingenjörsövning som ett koncept. Dess motor byggdes från grunden, med en Corvette V8 som bas, och kunde stänga av upp till 12-cylindrar under lätt belastning för att spara bränsle.

5.Jaguar B99 Bertone

konceptbilar
Jaguar B99 designades av Bertone men Jaguar valde att inte samarbeta med designern (Foto: Wiki Commons).

Jaguar B99 hade väldigt lite med Jaguar att göra. Den designades och byggdes av Bertone (B för Bertone, 99 år sedan företaget grundades ), som en möjlig ersättning för X-Type. En rival till BMW 3-serie rival men med en mer retrodesign.  Jaguar valde tyvärr att inte ta emot Bertones hjälp, och istället fick vi Jaguar XE några år senare.

4. Lamborghini Marzal

jfgljga
Lamborghini Marzal, ett dyrt marknadsföringskoncept  (Foto: Wiki Commons).

Lamborghini Marzal föddes för att vara ett koncept och inget annat. En bil som kom att dominera tidningarnas framsidor inför motorshower, helt enkelt en fyrhjulig reklamkampanj. Det är nästan exakt vad Ferruccio Lamborghini beskrev den som. Han menade att utvecklingskostnaden var en engångsföreteelse som skulle kosta en tiondel av reklam- och marknadsföringskostnaderna, men få ännu mer uppmärksamhet. Ferruccio hade nog inte fel…

3. Lamborghini Cala

kldfgnö<sfklg
Lamborghini Cala designades 1995 som ett försök att ersätta modellen Jalpa (Foto: Wiki Commons).

Lamborghini Cala1995 var ett försök att ersätta modellen Jalpa. Det gick inget vidare, särskilt inte när nya ägaren Chrysler, och senare Volksvagen tog över. Designern Gallardo fick dock sin revansch då senare modeller tog inspiration från Cala.

2. Ferrari Pinin

konceptbilar
Ferrari Pinin avtäcktes 1980 och designades av studion Pininfarina (Foto: Wiki Commons).

Pinin (uppkallad efter Sergio Pininfarinas far, Battista ’Pinin’ Farina) som avtäcktes på Turin Motor Show 1980 för att markera designstudion Pininfarinas 50-årsjubileum. Det var den första fyrdörrars Ferrari någonsin, och är så fortfarande, förutom ett exemplar av 456:an som byggdes för Sultanen av Brunei.

1. Aston Martin Bulldog

konceptbilar
Toppar listan gör Aston Martins Bulldog från 1980 (Foto: CMC).

Högst upp på vår lista hamnar Aston Martins Bulldog. Den mytomspunna superbilen slog världen med häpnad då den visades för första gången 1980. Bulldog var dubbelt så kraftfull som den snabbaste Ferrarin och fem gånger så dyr som den dyraste Aston Martin-bilen. Krisen på åttiotalet gjorde dock att bilen aldrig kom i produktion.

ANNONS
ANNONS

Prototypen såldes till en saudisk prins och föll sedan i glömska. Dagens PS har tidigare skrivit om hur Bulldog återuppstod efter 41 år i dvala.

Läs också: Aston Martin Bulldog räddad- redo för nya slag [Dagens PS]

Läs också: Årets ”World Super Yacht Awards”- vinnarna [Dagens PS]