Dagens PS

Nya batteriet klarar nästan 100 mil på en laddning

batteriet
Batteriföretaget One demonstrerade ny teknik i BMW iX – hoppas att nya tekniken ska göra elbilar mainstream en gång för alla. (Foto: BMW)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 11 dec. 2023Publicerad: 11 dec. 2023

Amerikanska batteriföretaget One fortsätter tänja på gränserna för hur mycket ett elbilsbatteri kan klara av. “Imponerande”, tycker BMW.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu visar senaste testerna att stora suven BMW iX skulle kunna köra så långt som 979 kilometer på en enda laddning. Detta tack vare Ones batteriteknik Gemini som tillåter lagring av så mycket som 185 kilowattimmar – i samma utrymme som ett vanligt batteri, skriver Allt om elbil.

“De 979 kilometrarna som BMW iX utrustad med Gemini-batteriet uppnådde är en imponerande demonstration”, säger Jürgen Hildinger, ansvarig för högspänningsteknik hos BMW Group.

Läs mer: Nytt patent revolutionerar elbilsbyggandet – Dagens PS

Bygger på kemikombo

Magin stavas “dubbelkemi”, där en del battericellerna består av den mindre energitäta LFP-typen, anpassad för dagliga resor under 24 mil. Resten av cellerna består av “anod-fri” cellkemi med högre densitet.

Tack vare att energin får flöda fritt mellan de två kemierna i batteriet kan elbilen avverka ännu längre sträckor på en laddning.

“Elbilar kommer att uppnå massanvändning när de erbjuder tillräckligt med räckvidd för att människor ska känna sig bekväma med en elbil som sitt enda fordon”, säger Ones grundare och vd Mujeeb Ijaz.

Läs mer: Ny möjlighet: Låt elbilen driva villan – Dagens PS

ANNONS

Längre och billigare

De kombinerade batterikemierna kommer inte bara leverera bättre prestanda, utan även minska kostnaderna för att producera batterier.

20 procent mindre litium och 60 procent mindre grafit krävs, samtidigt som användningen av nickel och kobolt också minimeras.

I nuläget är det oklart när det nya batteriet ska sättas i produktion, skriver Vi bilägare.

Läs mer: Mindre batterier är nästa stora steg – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS