Efter de högt ställda förväntningarna på Cybertruck har verkligheten blivit en annan för Tesla.
Cybertruck-fiasko kan leda till mindre elbil från Tesla


Mest läst i kategorin
Nu överväger företaget att ta fram en mindre eldriven pickup, vilket skulle kunna signalera en ny strategi för biltillverkaren som är under press.
En stor satsning som inte gick hem
Tesla hade tidigare visioner om att bygga upp till 250 000 Cybertrucks årligen, med en maximal målsättning på en halv miljon per år enligt vd Elon Musk. Men försäljningen har inte nått upp till förhoppningarna, utan har snarare landat på en bråkdel av den siffran.
Jämfört med konkurrenter som Ford och Ram, vars fullstora pickupbilar säljer i miljontals årligen, har Cybertrucks försäljning istället blivit en begränsad framgång.

Enligt nya försäljningssiffror från andra kvartalet har Tesla endast sålt 4 306 Cybertrucks, en minskning med hela 50 procent jämfört med samma period förra året. Det tyder på att den initiala ruschen av entusiaster har mattats av och att fordonet nu har svårt att hitta en bredare marknad.
Fordonsingenjören Lars Moravy har uttalat sig om att företaget har “pratat om att göra en mindre pickup” under en tid.
Ett litet format som en potentiell räddning
Diskussionerna om en mindre truck kopplas inte bara till det vikande intresset för Cybertruck. De knyts även an till Teslas nya visioner kring självkörande robotaxibilar. Moravy, som är Teslas vice vd för fordonsutveckling, har uttryckt att den här typen av fordon skulle kunna användas för att transportera inte bara passagerare utan även gods i framtiden.
“Vi har definitivt funderat i designstudion över vad vi kan göra för att tillgodose det behovet”, säger Moravy.

Teslas mardröm: Cybertrucken har de sämsta siffrorna någonsin
Försäljningssiffrorna för Teslas omtalade Cybertruck har rasat till den lägsta nivån på ett år. Vad ligger bakom den dramatiska nedgången? Den omtalade
En mindre och mer prisvärd pickup skulle kunna ge Tesla en stark position på marknaden för mellanstora elfordon, en nisch som idag saknar många alternativ.
När Cybertruck lanserades utlovade Musk en billigare version för cirka 390 000 svenska kronor, men det lägsta priset idag ligger närmare 685 000 kronor.
Enligt InsideEV ligger en RWD-version på 611 930 kronor med en räckvidd på 570 kilometer. Den höga prislappen och den kontroversiella designen har gjort att många köpare har vänt sig till mer konventionella alternativ som Ford F-150 Lightning, som har ett startpris på 509 000 kronor.
Konkurrenter på ingång
Om Tesla beslutar sig för att ta fram en mindre pickup kan det dock ta flera år innan den finns på marknaden, och då kommer konkurrensen sannolikt att vara hårdare.

Slate: Bygg din egen elbil för under 200 000 kr
Bilmärket Slate Auto lovar att du kan modifiera din elbil precis hur du vill. Du får också foliera den och ge den ett namn. En ny amerikansk uppstickare
Flera andra biltillverkare, däribland Ford, Ram och Kia, har redan bilar under utveckling som riktar sig mot mellanklassen. Företag som Slate Auto, som delvis finansieras av Jeff Bezos, arbetar också på en kompakt eldriven truck med ett potentiellt startpris på 274 000 kronor, enligt Business Insider.
Ett pris i det segmentet skulle kunna vara avgörande för att attrahera köpare.
För Tesla handlar det nu om att skapa en bil som är praktisk och prisvärd, och som kan locka en bredare publik än vad Cybertruck har lyckats med hittills. Det handlar om att fokusera på funktionalitet och pålitlighet snarare än flashiga detaljer.
Pickup-marknaden är enorm, och att kunna erbjuda en slitstark arbetshäst till ett rimligt pris skulle kunna vara en lösning för att vända den negativa trenden.

Cybertruck såldes för en spottstyver efter mardrömsår
En hajpade elbilen förvandlades snabbt till en ekonomisk katastrof. Efter krasch och kostsamma turer slutade äventyret i en oväntad rea. Amerikanska
Missa inte:
Jordgubbar – från överklassens lyx till hela folkets sommarfavorit. Dagens PS
Galna förslaget: Euron utmanar dollarn när USA vacklar. E55
Irlands skräck: Utländska pengar börjar sina. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]