Dagens PS

Citroën vd: "Vi är inga tech-julgranar"

Citroën C5 Aircross & C5 Aircross Plug-In Hybrid, modeller som kommer vara kvar när Citroën tar bort olönsamma modeller. (Foto: Citroën)
Citroën C5 Aircross och C5 Aircross Plug-In Hybrid, modeller som kommer vara kvar när Citroën tar bort olönsamma modeller. (Foto: Citroën)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 07 juni 2024Publicerad: 07 juni 2024

Citroën saknar modeller i vissa segment och kommer inte vilja skapa nya bilar som andra utan kommer chanser och skapa helt unika modeller.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Citroën har uteslutit mindre och större modeller i sin framtida lineup. Istället fokuserar de på bilar i Europas största mainstream-segment.

I en intervju med Autocar sa VD Thierry Koskas att märket “behöver vara i de huvudsakliga segmenten, inte nischsegment”. Detta bekräftar att framtida modeller börjar med B-segmentets C3, med Ami under den. Och slutar med C-segmentets C5 Aircross.

Koskas sa att Citroën inte har några planer på att ersätta C1 på grund av oförmågan att göra den lönsam.

Han uteslöt i princip en ersättning för D-segmentets C5 X som “inte presterar dåligt men är i ett segment som är obefintligt”. Han tillade: “Citroën behöver vara i B- och C-segmenten eftersom detta är kärnan i märket.”

CITROËN ë-C4 X. En bil som också kommer vara kvar när Citroën bantar sitt sortiment. (Foto: Citroën)
CITROËN ë-C4 X. En bil som också kommer vara kvar när Citroën bantar sitt sortiment. (Foto: Citroën)

Det saknas bilar

När det gäller mindre modeller sa Koskas att det finns ett “stort gap för elektriska objekt” prissatta mellan 110 000 kronor och 230 000 kronor mellan Ami och den nya ë-C3 Men frågan om att fylla det är “inte lätt” att svara på. “Vi har inga planer just nu, men det är en fråga om hur man fyller det,” sa han.

“Om du går in i A-segmentet förväntar du dig att betala mindre än B-segmentet, men produktionskostnaderna för oss är desamma.”

ANNONS

Citroën kommer att använda sin nya värdefokuserade ‘Smart Car’-plattform för framtida modeller i dessa kärnsegment för att hålla kostnaderna nere.

Denna arkitektur, som har introducerats på nya C3, är gjord med färre delar så att den är billigare och enklare att producera.

CITROËN ë-C4. En bil som troligtvis håller sig kvar. (Foto: Citroën)
CITROËN ë-C4. En bil som troligtvis håller sig kvar. (Foto: Citroën)
ANNONS

Senaste nytt

Redo att satsa på okonventionella lösningar

Koskas sa att framtida Citroëns inte kommer att vara konventionella halvkombi eller SUV eftersom “det är i Citroëns DNA att var nytänkande”.

Istället kommer märket att introducera “nya former som inte existerar” på framtida modeller. “Vi kommer att ta risker, vi behöver skaka om marknaden och Citroën kan göra det,” tillade Koskas.

“Vi kommer att göra det i B- och C-segmenten, vilket är den överväldigande majoriteten av den europeiska marknaden. Det är där vi behöver vara.”

Koskas sa att Citroëns framtida lineup inte kommer att ha “så många” bilar, och tillade: “Det finns inget magiskt nummer, men fem eller sex modeller väl positionerade, riktigt tilltalande för kunder… Jag skulle vara nöjd med det.”

ANNONS

Nästan helt elektriskt till 2023

Koskas förväntar sig att de flesta av Citroëns försäljningar kommer att vara elektriska till 2030. Men märket planerar att fortsätta tillverka förbränningsmotorer och hybrider eftersom “som ett populärt märke behöver vi erbjuda överkomlig mobilitet för alla.”

Smart Car-plattformen är utformad för att rymma rena förbränningsmotorer, hybrider och rena eldrivna drivlinor, precis som i C3.

Mer generellt kommer Citroën att fortsätta driva sitt budskap om enkelhet och säkerställa att deras modeller förblir överkomliga och inte är fulla med onödig utrustning.

“Vi är tydliga med vad vi är,” sa Koskas. “Överkomliga bilar, enkla bilar, bekväma bilar. Vi tillverkar inte tech-julgranar.”

Läs mer: Ryktet: Citroëns ikoniska modell återuppstår. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS