Citroën C5 X är den första stora bilen från det franska märket sedan 2012. På typiskt franskt manér fokuserar den på komfort och obskyritet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och se om den lever upp till familjeträdet.

ANNONS

Vi har tidigare provkört C5 X i Barcelona och imponerades då av dess komfort och trevliga aura. Men hur är den att leva med på hemmaplan? Vi testade bilen i dess mest populära, och lyxiga, utförande – det vill säga varianten som är elektrifierad.

Une hybride de ladd

Elektrifiering när det gäller C5 X är i form av en laddhybrid. Systemeffekten är på 225 kusar – samma som i exempelvis DS 9 och Peugeot 508 – men det rör sig inte för det om någon sportig historia. 

I stället är det komfort som är bilens paradgren, något Citroën valt att poängtera fler gånger än det finns snöflingor på Antarktis.

Citroën C5 X från sidan
Citroën C5 X satsar stenhårt på komfort. (Foto: Citroën)

Citroën C5 X erbjuder en kavalkad av karosser

Den som har fungerande ögon kommer snabbt se att nya Citroën C5 X inte är en regelrätt sedan. I stället hämtar den inspiration från flera karosstyper – sedan, kombi, och suv.

Resultatet är en design som enligt mig för tankarna till Honda Accord Crosstour men i ett mycket elegantare format.

Personligen tycker jag att designen går hem och jag uppskattar att Citroën har valt att göra sin egen grej snarare än att bara ta rygg på det myller av konkurrenter som finns.

Sen lär det finnas en rad anledningar till att nästan inga andra biltillverkare gör samma sak – ett exempel är emellertid Dacia Jogger som även den kombinerar en rad oika segment. 

Vi på redaktionen anser att Citroën lyckas väl med just designaspekten. Interiört gör sig just suv-känslan snabbt till känna.

ANNONS
ANNONS

Man sitter högt och bilen har även det som skulle beskrivas som bra insteg av de som tänker på sådant.

Infotainmentsystemet är inte en särskilt intuitiv historia. När man väl får pejl på det och lär sig de olika genvägarna svarar systemet snabbt.

Enligt märket själva har det utvecklats för att upplevelsen ska efterlikna en smarttelefon.

Det gäller dock att man vet hur man använder sig av det och när man väl lärt sig det är det väldigt användbart och responsivt.

Undantaget är navigationssystemet som till en början är svårt att följa. Det finns även en 21-tums head-up display som visar en myriad av information.

Citroën C5 X bakifrån
Karossen är ett potpurri av olika inslag. (Foto: Citroën)
Citroën C5 X interiör
Interiören är inte en särskilt fransk historia. (Foto: Citroën)

Citroën C5 X som i x-tra komfortabel

Just laddhybridvarianten – som alltså är toppversionen – är försedd med en särskild fjädring som läser av vägen framför – Citroën Advanced Comfort Active Suspension.

Bilen är exceptionellt mjukt inställd. Och då menar jag verkligen exceptionellt mjuk. Det är emellertid i högre hastigheter – som på motorväg – som den gör sig bäst.

Bilen guppar fram likt en badanka i ett bubbelbad, på gott och ont. Det är som att C5 X oscillerar i takt med vägen.

När man i stället byter ut höghastighetsvägar mot exempelvis stadens gator – där just elektrifieringen trivs som bäst – märker man snabbt av att fjädringskomforten inte är i paritet med märkets tidigare modeller.

ANNONS
ANNONS

På ren el kan man räkna med att komma cirka 35 kilometer, vilket knappast är klassledande. Övergången mellan el- och fossildrift går heller inte helt obemärkt förbi och drivlinan känns inte alltid särskilt raffinerad.

I lägre hastigheter har fjädringen det i stället svårt att parera vägens ojämnheter – av vilka det finns många på svenska vägar – vilket inte är helt oväntat med hänsyn till bilens prisbild.

Det innebär å andra sidan inte att C5 X någonsin blir obekväm, men man känner av när vägen inte är marmorslät, trots de franska ingenjörernas lovord.

Mjuk var bara förnamnet på C5 X. (Foto: Citroën)

När vägen börjar svänga

Citroën C5 X är inte på något sätt sportig. Gasen i botten möts av en viss fördröjning innan hela bilen inser att det är framåt man vill.

Elmotorn vaknar såklart ögonblickligen till liv medan växellådan och fossilmotorn verkar diskutera exakt hur de ska göra innan det bär av.

Att trycka plattan i mattan i en C5 X är emellertid ingenting som ingår i den tänkta målgruppens vardagssysslor.

På slingriga landsvägar uppträder C5 X med stort förtroende och klarar långt mycket mer än man anar innan den väljer att protestera.

Den uppmanar å ena sidan inte till dynamisk körning men å andra sidan har den ett helt onödigt sportläge. Bilen borde vara ständigt låst i komfortläget.

Citroën C5 X
C5 X är ingen sportig pjäs. (Foto: Citroën)

Summan av kardemumman

Citroën C5 X fokuserar helhjärtat på att erbjuda så mycket komfort som möjligt, inte minst för de som sitter bakom ratten, men även för de i baksätet.

ANNONS
ANNONS

Fjädringen är lika mjuk som en mjukglass i solsken och C5 X låtsas inte vara något den inte är.

Med det sagt sipprar en del vägljud in i kupén och drivlinan övertygar inte alla gånger.

I låga hastigheter jobbar fjädringen frenetiskt och den elektriska räckvidden är inte fantastisk.

I sin helhet erbjuder den ett någorlunda attraktivt paket och känns tillräckligt fransk för att det ska vara lite rolig utan att det går överstyr.

Prismässigt är C5 X rimligt prissatt och för pengarna får man en pjäs som är lätt att tycka om samtidigt som den utmärker sig i segmentet, inte minst designmässigt.

Helhetsintrycket är positivt men det finns flertalet petitesser som förstör. Vi hade i stället valt den renodlade bensinaren på 180 hästkrafter.

Laddhybriden levererar inte hela vägen fram. (Foto: Citroën)

Högsta Växelns helhetsintryck av Citroën C5 X

Slutbetyg: 3/5

Nya Citroën C5 X ger sig in i ett segment som fransoserna en gång i tiden dominerade – D-segmentet. Nya C5 X fokuserar helhjärtat på komfort och erbjuder något unikt i segmentet. Just laddhybriden erbjuder emellertid en undermålig drivlina i termer av raffinering och elektrisk räckvidd samtidigt som fjädringen ogillar låga hastigheter.