Bilar blir större vilket i sin tur kräver fler resurser. Citroën vill ta upp kampen mot just onödigheter och har således visat upp konceptbilen Oli som använder minsta möjliga mängd material för en bil.

ANNONS

Citroëns VD menar på att man ska byta ut fokuset på att alltid sträva efter mer till att i stället nöja sig med tillräckligt.

Det är lite som Rolls-Royces tidigare filosofi om att motorerna ska erbjuda ”tillräckligt” med kraft. Typ.

Citroën Oli tak
Citroën Oli använder sig av material som är både hållbara och starka. (Foto: Citroën)

Inget resursslöseri här inte

Något som har skruvat upp användandet av resurser är till stor del diverse juridiska krav som ställs på nya bilar.

Det är emellertid inte bara det utan bilar växer på alla möjliga håll och kanter, även om det inte alltid är nödvändigt.

Även elektrifieringen har satt sina spår när det kommer till resursanvändning.

Det är vid produktionen som bilar med batterier – vare sig det är helt elektriska fordon eller laddhybrider – släpper ut störst mängd koldioxid.

från sidan
Citroën Ami -till höger – är ett exempel på en bil som använder väldigt lite resurser. (Foto: Citroën)

Det var bättre förr

På 70-talet var den genomsnittliga bilen 3,7 meter lång och 1,6 meter bred och vägde drygt 800 kilogram.

Idag är samma siffror 4,3 respektive 1,8 med en vikt på 1 200 kilogram förklarar Citroën. 

ANNONS
ANNONS

Syftet med nya konceptbilen Citroën Oli är att kommunicera hur viktigt det är att framtidens bilar använder mindre resurser och att ett mer holistiskt tänk anammas.

Enligt fransoserna är det en fråga om att göra bilar prisvärda, hållbara och erbjuda den mobilitet som marknaden efterfrågar.

med dator
Det går att koppla upp diverse prylar till Citroën Oli. (Foto: Citroën)

Citroën Oli är märkets väg framåt

Oli stoltserar med 40 mils elektrisk räckvidd, trots ett förhållandevis litet batteri.

Toppfarten är begränsad till 110 kilometer i timmen och att ladda från 20 till 80 procent tar en halvtimme.

Vikten är runt 1 000 kilogram.

Fokus har legat på att minimera bilens inverkan på miljö och det gäller samtliga led.

Bilen är tillverkad av återvunnen wellpapp och använder sig även av glasfiber och plast.

Resultatet är en halvering av vikten jämte samma konstruktion med stål.

ANNONS
ANNONS

Även däcken har tagits i beaktande och Goodyear Eagle Go-sulorna som sitter på sägs kunna hålla i 50 000 mil vilket låter som extremt mycket.

Mönsterdjupet på 11 millimeter i kombination med återanvändandet av bilens innersta lager möjligör den långa räckvidden.

Oli
Designen utmärker sig minst sagt. (Foto: Citroën)

En ny trend

Citroën är inte ensamma om att minimera resursanvändningen inom bilbranschen utan även märken som exempelvis Dacia, Fisker, Polestar och Czinger har samma ambitioner.

Framtidens bilar lär i många fall bli enklare vilket är ett krav om hållbarhetstänket ska sträcka sig från jord till bord och inte bara när det gäller slutprodukten.

Läs mer: Dacia vill längre inte vara bilvärldens Ullared [Dagens PS]
Läs mer: Intervju med Henrik Fisker om världens mest miljövänligaste bil [Dagens PS]
Läs mer: Projekt Polestar 0 – snart kommer en helt klimatneutral bil [Dagens PS]
Läs mer:
Czinger 21C [Högsta Växeln]