BILSALONGEN I GENÈVE. I en unik duell mellan Alpine A110 och Jaguar I-Pace där båda fick 250 poäng, drog Jaguar I-Pace det längsta strået i den prestigefulla kampen. En jury av 60 journalister från 23 länder har i princip vänt ut och in på samtliga de sju finalisterna, med syftet att hitta den bil som bäst stämmer överens med värden som en vinnare ska besitta.
Car of the Year blev en rysare!
Mest läst i kategorin
Den sista omröstningen skedde idag på bilsalongen i Genève inför en stor skara internationella journalister. Kampen blev stenhård och det var först efter en unik omräkning av rösterna, som vinnaren Jaguar I-Pace stod klar.
Att en elbil skulle vinna var nog ingen överraskning med tanke på de senaste årens utveckling, men att kampen skulle stå emot en sportbil förvånade många. Jaguars VD var inte på plats utan istället fick Jaguars chefsdesigner, Ian Callum mottaga det prestigefulla priset.
Finalisterna 2019 var:
Alpine A110
Citroën C5 Aircross
Ford Focus
Jaguar I-Pace
Kia Ceed
Mercedes A-Klass
Peugeot 508
Lite fakta om Årets Bil:
Att utnämnas till ”Car of the Year” anses vara det mest prestigefulla och eftertraktade priset i branschen. Priset skapades av tyska Stern redan 1964 och har sedan dess givits ut varje år. Idag administreras priset av sju europeiska motortidningar från sju länder: Tyskland (Stern), Italien (Auto), Frankrike (L’Automobile), Spanien (Autopista), England (Autocar), Nederländerna (Autovisie) och Sverige (Vi Bilägare).
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.