Bugatti har nu levererat den tionde och sista av modellen Centodieci till en lycklig kund. Centodieci är en modern hyllning till den berömda EB110 som definierade märket på 1990-talet.
Bugattis present för 100 miljoner slutsåld
Mest läst i kategorin
Centodieci är en av märkets många specialmodeller och nu har alltså tio av tio bilar tillverkats och levererats till lika många kunder.
Modellen firar även Bugattis 110-års jubileum och varje bil kostar från cirka 100 miljoner kronor inklusive skatter och avgifter.
Centodieci betyder 110 på italienska och anspelar som sagt på modellen EB110. EB110 tillverkades i Italien, därav det italienska modellnamnet – det franska arvet till trots.
Bugatti Centodieci är handbyggd
Likt många aktörer inom ultralyxsegmentet för bilar satsar även Bugatti på handbyggda skapelser. Centodieci var slutsåld innan den visades upp.
Den baseras på Chiron men har omarbetats för att erbjuda en unik körupplevelse samtidigt som karossen fått sig en ordentlig genomkörare.
Under huven ruvar Bugattis berömda 8-liters W16 som debuterade i Veyron. I Centodieci pumpar den ut 1 600 hästkrafter samt 1 600 newtonmeter.
Det räcker för att nå 100 knyck på 2,4 sekunder och vidare till en toppfart på 380 kilometer i timmen; ordinarie Chiron är begränsad till 420 kilometer i timmen.
Senaste nytt
Nya tag
Nu när Centodieci är färdigbyggd ska Bugatti i stället satsa på att bygga de 100 resterande Chiron-modellerna som är kvar, samt de 99 Bugatti W16 Mistral som redan är slutsålda.
Med andra ord har fransmännen en hel del att stå i.
Även 40 stycken av banbilen Bugatti Bolide ska tillverkas. Samtliga bilar är redan slutsålda och ska tillverkas på Bugattis fabrik i Molsheim, Frankrike.
Läs även: Provkörning av Bugatti Chiron
Läs även: Njut av när en Bugatti för 50 miljoner sladdar satan
Läs även: Här är 16-cylindriga Bugatti Mistral
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.