Dagens PS

BMW 545e xDrive - ännu mer miljökraft

Testen av nya BMW 545e xDrive gav ett mycket positivt intryck. (Foto: Uwe Fischer)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 10 nov. 2020

TEST: BMW 545e i Garching, Tyskland
BMW satsar enorma resurser på laddhybridteknik samtliga modeller. Den senaste i raden är 545e xDrive som delar teknik med 745e xDrive och blir andra modellen i 5-serien med laddhybrid. Första testen med en “måttligt” kamouflerad bil i Tyskland bådar mycket gott.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya 545e xDrive är ett smart komplement till 530e. Snabb, bekväm och med utmärkt räckvidd på el. (Foto: BMW)

För BMW är det främst laddhybrider som gäller och är de enda varianter som man räknar in i elektrifieringen tillsammans med elbilen i3 och i4 som kommer nästa år. Samtliga modeller har någon form av elektrifiering eftersom de är utrustade med mildhybrid-system, men det räknar inte den bayerska tillverkaren som elektrifierade bilar. Nej, det ska vara ren el eller laddhybrid, inget ”fusk” här inte.

BMW 545e xDrive är en härlig långfärdsvagn med utmärkt driftekonomi. (Foto: BMW)

Sedan några år tillbaka erbjuder BMW en laddhybridvariant av 5-serien; 530e som jag testade i våras och imponerades av både prestanda och räckvidd. Nu har BMW uppdaterat hela 5-serien, en så kallad facelift, men tekniken i 530e är densamma. I november lanserar BMW en ännu starkare variant i form av 545e xDrive som delar tekniken med den 745Le xDrive jag testade för ett par veckor sedan.

De sportiga egenskaperna i kombination med komfort och räckvidd, gör 545e xDrive till en av de bästa på marknaden. (Foto: Uwe Fischer)

Resultatet är en snabb, tyst, bekväm och samtidigt snål laddhybrid med en räckvidd som är smått imponerande med tanke på vad som döljer sig under huven. Under vår test fick vi en elektrisk räckvidd på mellan 52-62 km (olika förare) och det var vid varierad körning i byar, på landsväg och på Autobahn. Med det lugnare tempot vi har i Sverige så är säkert räckvidden mellan 4-8 km längre, dvs. fullt tillräckligt för de flesta.

Det digitala instrumentklustret har en mängd funktioner och informationer. (Foto: BMW)

I Tyskland finns det så kallade “green zones” som är angivna i navigationssystemen. Nya BMW 530e och 545e xDrive (+ alla BMW laddhybrider) är utrustade med eDrive Zone digitala service som med automatik stänger av förbränningsmotorn och låter endast elmotorn vara igång när man kör i dessa zoner. En smart funktion som inte bara sparar miljön utan även bränsle. Idag finns dessa zoner i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.

ANNONS

Nya smalare laserljus är ett tillval som ger i det närmaste dagsljus 600 meter framför bilen. (Foto: BMW)

Den facelift som 5-serien genomgått inför 2021 innefattar främst exteriördesignen där fronten har fått en utformning med lägre grill och smalare LED-ljus eller laserljus som tillval. LED-bakljusen har fått en ny utformning med 3-D effekt. Interiört så är största skillnaden den numera 12.3” stora infotainmentskärmen som finns som tillval. Standard är 10.5″. Exakt hur den svenska grundspecifikationen av 545e xDrive kommer att se ut är ännu inte klart. Det vi vet är att fyrhjulsdrift blir standard. Modellen kommer till Sverige i november men säljstarten är nu.

Komforten i en av marknadens bästa förarmiljöer är det inte många som kan matcha. (Foto: Uwe Fischer)

Sammanfattning

En redan utmärkt laddhybrid har blivit ännu bättre och framförallt kvickare. Nya 545e xDrive var oerhört skön att köra på alla typer av vägar. Prissättningen är faktiskt bättre än väntat så modellen har en potential att bli populär. Tyvärr kommer den initialt enbart som en sedanmodell men borde trots det bli en värdig konkurrent till Audi A6 55 TFSI e quattro som jag testade i våras…och priset är definitivt det rätta. Kombimodellen, eller Touring som BMW kallar den, kommer tyvärr först under 2021. Audi kommer med kombin (Avant) i höst och har en liten fördel där.

Under kåpan hittar vi samma tekniska lösningar som i den stora 745e. (Foto: BMW)

Teknisk specifikation och pris

Motor: 3.0 liters 6-cylindrig bensinmotor på 286 hk och 450 Nm vridmoment
Elmotor: 109 hk och 265 Nm vridmoment
Systemeffekt: Sammanlagt 394 hk och 600 Nm vridmoment
Batteri: 12,0 kWh litiumjon placerad under baksätet
Växellåda: 8-stegad Steptronic dubbelkopplingslåda
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 4,7 sekunder och toppfarten är 250 km/h
Laddtid: 16A / 3,7 kWh – 3,6 tim
Bl. förbrukning enl. WLTP: 2,4-2,1 l/100 km i hybridläge
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 16,3 kWh/100 km
Räckvidd el: 54-57 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 54-49 g/km

ANNONS

Mått: Längd 4.963 mm / Bredd 1.868 mm / Höjd 1.483 mm
Bagagerum: 410 liter
Dragvikt: 2.000 kg

Pris från: 659.000 kr
Förmånsvärde: ca. 2.490 kr netto/månad
Miljöbonus: Upp till 25.014 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS