Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven när man lanserar A6 Sedan och A6 Avant som laddhybrider. Dessa två modeller ska ta upp kampen om miljömedvetna kunder i premiumsegmentet och det kan bli en rejäl utmaning för konkurrenterna.

A6 55 TFSI e quattro är en snyggt paketerad miljöbil, speciellt i den snygga Daytonagråa färgen för 11.600 kr. (Foto: Håkan Nilsson)

Utrustad med samma drivlina som den Audi Q5 55 TFSI e quattro jag testade i april, så var förväntningarna högt ställda på testbilen. Nu handlade det om en sedan-modell som inte har lika stor dragningskraft hos de svenska bilköparna som kombin, eller Avant som Audi kallar den. Covid-19 satte dock stopp för leverans av Avant som pressbil och ärligt talat så gjorde det absolut inget eftersom egenskaperna är desamma.

Kombimodellen som Audi kallar Avant, blir nog bästsäljaren. I princip samma egenskaper som testbilen. (Foto: Audi)

Drivlinan består av en av en 2.0 TFSI-motor på 252 hk och en elmotor på 143 hk som är integrerad i växellådan och drivs av ett 14,1 kWh litiumjonbatteri. Tillsammans levererar de en systemeffekt på 367 hk och 500Nm vridmoment redan vid 1.250 varv och fördelas till samtliga fyra hjulen med hjälp av quattro ultrateknik. Toppfarten på ren el är 135 km/h.

Den sammanlagda systemeffekten på 367 hk och 500 Nm vridmoment ger A6 55 TFSI e en härlig prestanda. (Foto: Håkan Nilsson)

Räckvidden på ren el är bättre i A6 än i Q5 tack vare en lägre vikt. Sedanen beräknas klara 55 km medan kombin (Avant) nöjer sig med 50 km enligt WLTP. Den blandade förbrukningen beräknas till 1,6 l/100 km för A6 Sedan och 1.8 l/100 km för A6 Avant. Nu handlar detta om förbrukningssiffror när båda motorerna samarbetar i hybridläget och under de mest ideala förhållanden (yttertemperatur, väderförhållande samt procentuell fördelning mellan stads- och landsvägskörning).

Med en el-räckvidd på 55 km är A6:an ett alternativ för de som uppskattar miljövänlig mobilitet. (Foto: Håkan Nilsson)

Under den vecka jag testade bilen var inte förhållandena de allra bästa så därför blev min räckvidd och mina förbrukningssiffror följande; Räckviddstest 1 gav 54 km, test 2 gav 56 km och test 3 stannade på 53 km. Det var bättre än förväntat. Snittförbrukningen i hybridläget var hamnade på 2,1 liter vilket ändå måste anses mycket bra. Snittförbrukningen utan hjälp av elmotorn hamnade på 6,2 l/100 km och med tanke på bensinmotorns storlek så var det mer än godkänt.

Den sköna S tronic-lådan växlar sömlöst. (Foto: Håkan Nilsson)

Det finns tre körlägen att välja mellan: EV betyder ren eldrift, Hybrid är självförklarande och Hold om man vill spara batteriet. Till sin hjälp har man den prediktiva effektivitetsassistenten som använder sig av information från navigatorn, den aktuella trafiksituationen, förarens körstil och bilens kamera samt radarsensorer. Den ger en fördelning mellan drivlinorna och för en optimal regenerering av energi till batteriet eller om bilen ska frirulla med motorn avstängd.

2,5 timmar tar det att ladda fullt på publik laddare med 7,4 kW. (Foto: Håkan Nilsson)

En laddning av batteriet vid publika laddare med en effekt på 7,4 kW tar ca. 2,5 timmar. Med myAudi-appen kan bilen laddas och förvärmas innan avresan. Audi e-tron Charging Service ger tillgång till över 140,000 publika laddplatser i 24 europeiska länder via ett enda laddkort.

A6 55 TFSI e quattro är, precis som jag upplevde när jag testade Avant-modellen 2018, en fantastiskt bekväm och framförallt tyst långfärdsvagn. De extra hästkrafterna som elmotorn bidrar med ger den även sportiga köregenskaper. Väghållningen på krokiga och blöta småvägar är i toppklass tack vare quattro-systemet.

S line-paketet är standard och höjer det sportiga och samtidigt eleganta intrycket väsentligt. (Foto: Håkan Nilsson)

Exteriört så är det inte mycket som skiljer A6 55 TFSI e quattro från övriga A6-modeller förutom att den är standardutrustad med S line-paketet som inkluderar bl.a. svart optikpaket, svarta backspeglar och tonade rutor.  I standardutrustningen ingår även Matrix LED-strålkastare, sportstolar, 4-zons klimatanläggning, Audi virtual cockpit, sportchassi, 19-tumshjul, röda bromsok, navigationssystem och omfattande assistans- och säkerhetssystem.

En av marknadens allra bästa förarmiljöer. (Foto: Håkan Nilsson)

Förarmiljön tillhör de allra bästa, likaså framstolarna. Baksätet är bekvämt för två vuxna eller tre barn. Litiumjonbatteriet är placerat i bakpartiet under det släta bagagerumsgolvet. Därmed försvinner lastutrymmet som gömde sig där vilket innebär att bagageutrymmet är 360 liter i sedanen och 405 liter i A6 Avant och med baksätet nedfällt (40/20/40) så sväljer sedanen 995 liter och Avant 1.535 liter.

ANNONS
ANNONS

”Audi A6 är en av våra viktigaste modeller på tjänstebilsmarknaden. Efter framgången med Audi e-tron och e-tron Sportback, fortsätter vi elektrifieringsoffensiven med två nya premiumladdhybrider. Inom 5 år kommer Audi erbjuda 30 laddbara modeller, varav 20 rena elbilar, som bidrar till omställningen av vagnparken i Sverige”, säger Diego Ramos, nuvarande chef Audi Sverige.

Sammanfattning

Audi är en pionjär inom hybridutveckling som började redan på 1980-talet. Man försåg en vanlig Audi-modell med dieseldrivning på framhjulen med en batterimatad elmotor som drev bakhjulen. Modellen Audi A4 Duo lanserades 1996 men europeiska bilköpare var inte redo för hybridtekniken och produktionen stoppades efter en kort tid. På den tiden gav inte heller hybriden nämnvärt lägre bränsleförbrukning, tvärtemot vad den gör idag.

Själv föredrar jag sedanen men Avant blir den svenska favoriten. (Foto: Håkan Nilsson)

Lika imponerad jag var när jag testade Q5 55 TFSI e quattro, lika imponerad blev jag av A6:an som i min bok är en av de finaste bilarna i segmentet som utgörs främst av BMW 5-serie och Mercedes E-Klass. Det är en elegant och samtidigt sportig bil med köregenskaper som tillhör de allra bästa. Kvaliteten och komforten lämnar inget att önska och därför hamnar denna fina laddhybrid mycket högt på min lista över de bästa upplevelserna. Försäljningen har redan startat och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.

Teknisk specifikation sedan (Avant) och pris

Motor: 2.0 liters 4-cylindrig bensinmotor på 252 hk och 370 Nm vridmoment
Elmotor: 143 hk integrerad med växellådan och 350 Nm vridmoment
Systemeffekt: Sammanlagt 367 hk och 500 Nm vridmoment från 1.250 varv
Batteri: 14,1 kWh litiumjon placerad under bagagerumsgolvet
Växellåda: 7-stegad dubbelkopplingslåda
Drivning: quattro fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 5,6 sekunder och toppfarten är 250 km/h
Laddtid: 7,4 kW laddare – 2,5 timmar
Bl. förbrukning enl. WLTP*: 1,6 – 2,0 (1,8 – 2,2) l/100 km i hybridläge
Bl. elförbrukning enl. WLTP*: 17,4 – 17,9 (18,2 – 18,9) kWh/100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP*: 36 – 46 (41 – 50) g/km

Bagageutrymme: 360 – 995 l (405 – 1.535)
Vikt: 2.174 kg (2.186)
Dragvikt: 2.000 kg

A6 Sedan 55 TFSI e quattro

Pris från: 649.000 kr (Businesspris 590.500 kr)
Förmånsvärde: 2.450 kr netto/månad
Miljöbonus: Upp till 29.298 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr

A6 Avant 55 TFSI e quattro

Pris från: 666.000 kr (Businesspris 606.000 kr)
Förmånsvärde: 3.030 kr netto/månad
Miljöbonus: Upp till 28.584 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr

*Bränsleförbrukning och utsläppsvärde beroende på fälg/hjuldimension.

Läs mer om A6 Sedan 55 TFSI e quattro 
Läs mer om A6 Avant 55 TFSI e quattro