Dagens PS

BMW M5 med prototyp-W10 från VW – nu till salu

BMW M5 W10
Denna BMW M5 har en minst sagt unik motor under huven. (Foto: GDM Motors)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 08 aug. 2023Publicerad: 08 aug. 2023

En minst sagt unik BMW M5 är nu till salu. Bilen användes av Volkswagens högsta höns och har en prototyp-W10 under huven.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Biltillverkare monterar under utvecklingsarbetet ofta hemliga prototyp-motorer i bilar som till det yttre ser helt alldagliga ut, för att utan att väcka uppseende kunna utföra test i det offentliga.

Nu har en bil kommit ut på marknaden som kombinerar en minst sagt unik motor med en legendarisk bilmodell från en helt annan koncern.

Det handlar om en BMW M5 av den eftertraktade E39-generationen, och under huven finner vi istället för en V8 på 400 hästkrafter en W10 på närmare 500 hästkrafter.

En av flera W-motorer

Volkswagengruppens prototyp-W10 är en av ett antal W-motorer som utvecklades av koncernen under det tidiga 2000-talet.

Man byggde också en W8 som monterades i Volkswagen Passat, en W12 som användes av Volkswagen, Audi och Bentley, samt en W16 som användes av Bugatti.

Till skillnad från sina W-syskon sattes W10:an emellertid aldrig i produktion.

Det gjorde inte heller den W18 som monterades i ett antal av Bugattis konceptbilar.

ANNONS
Volkswagen W10
W10:an tros vara på runt 5,0 liter med en effekt på runt 500 hästkrafter. (Foto: GDM Motors)
ANNONS

Senaste nytt

Brukades av Ferdinand Piëch

Mannen bakom konceptet med W-motorerna var ingenjören Ferdinand Piëch, som under sin karriär satt på både VD- och ordförandeposten för VAG.

E39 M5 är en av de mest legendariska BMW M-bilarna, och Piëch var tydligen så nöjd med skapelsen att han körde bilen privat under en tid.

En av tre prototyper

Enligt The Drive ska det endast ha byggts tre prototyp W10:or av Volkswagen, varav en hamnade i Ferdinand Piëchs BMW M5.

En av de andra två motorerna är inte ihopmonterad och finns hos en tysk mekaniker, medan den tredje motorns öde är okänt.

BMW M5
Ferdinand Piëch var så nöjd med bilen att han en tid körde den privat. (Foto: GDM Motors)
ANNONS

Priset är oklart

Ferdinand Piëchs W10-bestyckade BMW M5 säljs av det belgiska racingteamet GDM Motors, och vad man vill ha för bilen är inte officiellt.

Man avslöjade inte heller priset när vi frågade, utan sade istället att man letar efter “ett bud som vi inte kan tacka nej till”.

Man får anta att budet ska ligga på ett antal miljoner kronor för att de inte ska tacka nej.

Kan köpas till paketpris

Vi blev däremot informerade om att bilen går att köpa som en del av vad man kallar ett “Ferdinand Piëch W-paket”.

Utöver W10 M5:an handlar det om ett exemplar av den supersnåla dieselbilen Volkswagen XL1, en W16 som var monterad i en Lamborghini under utvecklingen av Bugatti Veyron, samt en Volkswagen Passat W8 kombi med bara 1 900 mil på mätaren.

Namnet på paketet reflekterar att de tre bilarna och motorn är alla resultat av ambitiösa projekt som drogs igång av Piëch.

ANNONS

Läs även: Kungens gamla BMW M5 till salu: Genväg till Säpo

Läs även: Svensk bilsamlare sålde bilar för en kvarts miljard

Läs även: ”I fjol sålde vi klassiska bilar för 9,7 miljarder kronor”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS