När EU:s lagstiftare ville minska utsläppen från bilar drog en lobbyverksamhet igång. Några månader senare gick biltillverkarna ur kampen som segrare.
Biltillverkarna tog strid mot EU:s regler – och vann


Mest läst i kategorin
Europas bilindustri lyckades förändra potentiellt mycket kostsamma EU-regler om koldioxidutsläpp. Det stod klart under torsdagen när det nya – och numera urvattnade lagförslaget – godkändes av Europaparlamentet, skriver Politico.
Beslutet är ännu ett exempel på att EU:s klimatsatsningar möter allt större motstånd.
Läs även: EU:s svek – sämre klimatlag efter bilindustrins lobbying. Dagens PS
Biltillverkarna skyggar från böter
Det ursprungliga lagförslaget var att kräva att europeiska biltillverkare skulle minska koldioxidutsläppen med 15 procent till 2025 och då utgå från en baslinje från 2021. De som inte nådde målet skulle behöva “böta” med 95 euro för varje gram koldioxid som släpptes ut över gränsen mer kilometer per sålt fordon som inte uppfyllde kraven.
Då slog branschen bakut.
Senaste nytt
Ville inte sänka värdet på sina bilar
Biltillverkarna varnade för att detta skulle kunna bli så mycket som 15 miljarder euro i böter.
“Det kommer att kosta resurser, vi kommer att behöva sänka priset på elbilar och ge rabatter, vilket förstör bilens restvärde”, varnade Luca de Meo, vd för Renault och tidigare chef för biltillverkarlobbyn ACEA, förra året, citerar Politico.
Tyckte biltillverkarna överdrev
Kommissionen gav efter för trycket. Bland bilbranschens argument fanns även kostnaderna för att byta till elbilar och det ökande hotet från kinesiska konkurrenter. Sammantaget menade biltillverkarna att det var absolut nödvändigt att ändra på lagförslaget för att rädda branschen.

Miljöorganisation protesterar
Lagen som nu har klubbats igenom gäller nu ett genomsnitt av biltillverkarnas utsläpp under tre år istället för att basera dem enbart på 2025. Ändringen gör målen mycket lättare att uppfylla för eftersläntrare som inte har sålt tillräckligt många elbilar.
Kritiken från de som värnar klimatet har inte låtit vänta på sig. Miljöorganisationen Transport & Environment klagade på att parlamentet hade gått med på åtgärden trots en kraftig ökning av försäljningen av elbilar i år.
“Boomen är tack vare nya, mer prisvärda modeller som biltillverkarna lanserade för att uppfylla det ursprungliga EU-målet”, säger Lucien Mathieu, bilchef på T&E, i ett uttalande.
“Denna försening kommer att göra det möjligt för industrin att ta foten av gasen för utrullningen av elbilar samtidigt som investeringarna bromsas.”
Läs också: Hotet mot Europas bilindustri: “Kritisk fas”. Realtid

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.