Den tyska biltillverkarens el-offensiv fortsätter att imponera. Nu har laddhybridtekniken letat sig in i de minsta modellerna med en elektrisk räckvidd som imponerar i en bil som sedan tidigare imponerat. 

Mercedes ambitioner att elektrifiera hela sitt utbud av modeller, löper på. De senaste i raden är A-klassen och B-klassen som får beteckningen 250 e. Det handlar dock inte om en 2.5 liters motor utan istället om en 1,3 liters bensinmotor på 160 hk och 250 Nm vridmoment. I kombination med en elmotor på drygt 100 hk 300 Nm vridmoment blir den kombinerade systemeffekten 218 hk och med ett vridmoment på 450 Nm.

Med en total systemeffekt på 218 hk och ett vridmoment på 450 Nm så är A 250 e inte bara snål men också kul. (Foto: Håkan Nilsson)

Det är tillräckligt för att skicka iväg bilen 0-100 km/h på 6,6 sekunder och ge den en toppfart på 235 km/h. Men det är inte bara det som är imponerande, utan räckvidden. Mercedes deklarerar att räckvidden på ren el ska vara ca. 72 km enligt den nya mätmetoden WLTP. En ambitiös siffra som visar sig vara ytterst nära sanningen, vilket placerar modellen i topp i detta segment.

En veckas blandad körning med A 250 e och fokus på räckvidden…imponerande. (Foto: Håkan Nilsson)

Jag fick möjlighet att testa modellen dagen innan den sista mässan öppnade i Frankfurt i september förra året. Testen var lite för kort för att få ett korrekt intryck, men redan då insåg jag att Mercedes var något intressant på spåret.

Under den vecka som jag testade bilen på hemmaplan hade jag möjlighet att testa framförallt räckvidden. I temperaturer som pendlade mellan några minusgrader och ett par plusgrader så var förutsättningarna något utmanande.

Att testa laddtider kan ibland vara en aning tråkigt, speciellt vid publika laddare på endast 3,7 kW. (Foto: Håkan Nilsson)

Det blev en hel del stadskörning som flöt på bättre än vanligt i dessa Corona-tider då många arbetar hemma. Lite tuffare körning blev det på små härliga landsvägar där A 250 e fick visa upp sina roliga köregenskaper blev det också samt givetvis en bekväm motorvägskörning.

På mittkonsolen sitter bl.a. väljaren för de olika körprogrammen (Dynamic) och snabbval för menyn på skärmen. (Foto: Håkan Nilsson)

Man skulle kunna definiera det som en vanlig portion av varierad körning, dock med ett fokus på att köra smart med framförhållning. Det har blivit en ”sport” att köra ekonomiskt utan att köra långsammare. Jag mätte räckvidden vid tre tillfällen denna vecka och blev imponerad av vad A 250 e klarar av.

Första mätningen visade 66 km som redan då var näst bäst hittills bland de laddhybrider jag testat. Bäst är också en Mercedes, GLE 350 de och den testen kan du läsa nästa vecka. Mätning nummer två gav mig 68 km och den sista hela 70 km.

A 250 e erbjuder även låg bränsleförbrukning när elen är slut. (Foto: Håkan Nilsson)

Egentligen borde jag inte vara förvånad med tanke på att Mercedes stoppat in ett batteri på hela 15,6 kWh, att jämföras med t.ex. den populära VW Passat GTE som erbjuder 13 kWh och en ca. 20 km kortare räckvidd. Energiåtervinningen när man bromsar fungerar bättre än hos många konkurrenter och bidrar tillsammans med frihjulsfunktionen i högre farter till att förlänga räckvidden. Eftersom det inte finns någon traditionell startmotor så startar bilen med hjälp av batteriet.

ANNONS
ANNONS
Den fina förarmiljön domineras av marknadens bästa infotainmentsystem, MBUX. (Foto: Håkan Nilsson)

Varken interiört eller exteriört skiljer sig A 250 e från den modell jag testade våren 2018. Det är en tuff bil utrustad med marknadens bästa infotainmentsystem, MBUX och en komfort som man normalt hittar i större bilar. Ja, det vill säga om man inte är en vuxen över medellängd som vill åka långt i baksätet, då märks det att det är en relativt liten bil.

Genom att placera det 150 kg tunga litiumjonbatteriet under baksätet har man lyckats med att behålla bagageutrymmet relativt intakt. Det är ingen storlastare men klarar ändå av ca. 310 liter och med baksätet nedfällt 1.210 liter. Vill man dra släp så kan man hänga på 1.600 kg och det är inte dåligt för en så liten bil.

Jag ska låta det vara osagt om Mercedes A 250 e är den optimala laddhybriden, men nära är det. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

När jag testade den senaste generationen A-Klass i Kroatien våren 2018 så blev jag imponerad av hur man tagit tillvara på egenskaper som man normalt hittar i större Mercedes-modeller. Komforten och köregenskaperna satte en ny standard för bilar i segmentet och trots att nästan två år har passerat, så håller min uppfattning.

För ett par år sedan inledde Mercedes en av branschens kraftigaste el-offensiver och detta med en teknik som ligger klart i framkant. Med en imponerande laddhybridteknik så lämnar man för närvarande konkurrenterna i stort sett alla segment bakom sig. Nya A 250 e är ett lysande exempel på hur man tagit en redan mycket bra bil och gjort den ännu bättre.

Det är under huven vi hittar den verkliga nyheten som borde sätta griller i huvudet på konkurrenterna. (Foto: Håkan Nilsson)

Teknisk specifikation och pris

Motor: 1,3 liters 4-cylindrig bensinmotor på 160 hk och 250 Nm vridmoment
Elmotor: 100 hk och 350 Nm vridmoment
Systemeffekt: Sammanlagt 218 hk och 450 Nm vridmoment
Batteri: 15,6 kWh litiumjon placerad under baksätet
Växellåda: 8-stegad dubbelkopplingslåda
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 6,6 sekunder och toppfarten är 235 km/h
Laddtid: AC 3,7 kW – 3 tim och 30 min (100%) / DC (snabbladdare) ca. 25 min (80%)
Bl. förbrukning enl. WLTP: 1,1 l/100 km i hybridläge (uppmätt utan el 5,2 l/100 km)
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 14,8 kWh/100 km
El. räckvidd enl. WLTP: Ca. 72 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 25 g/km

Bagageutrymme: 310 – 1.210 liter
Vikt: 1.680 kg
Dragvikt: 1.600 kg

Pris från: 399.900 kr (Testbilen 676.700 kr)
Miljöbonus: Upp till 42.150 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr

Läs mer om Mercedes laddhybrider här.