Precis som de flesta biltillverkare med överlevnadsambitioner så satsar även Audi enorma summor på utvecklingen av elektrifierade bilar. Nya Audi Q5 55 TFSI e quattro är ett klart exempel på hur en lyckad SUV med laddhybridteknik ska fungera i ett segment som växer.

När den senaste generationen Audi Q5 lanserades vintern 2017 så var vi många som imponerades av komforten och den höga kvalitetskänslan. Den kombinerade en lyckad design med en ljudisolering i klass med dyra limousiner och en väghållning som tack vare den adaptiva chassit, fick den högbyggda bilen att flyta fram även på de sämsta vägarna.

Två år efter lanseringen av senaste generationen kommer den bästa versionen. (Foto: Håkan Nilsson)

Exteriört har inget hänt. Linjerna som hämtat sin inspiration från ur-quattron och utgör grunden i designen av de nya Audi-modellerna, är desamma. De dubbla avgasrören får modellen att se så sportig ut den är. Interiört har det heller inte hänt något.

Layouten av instrumentpanelen fungerar alldeles utmärkt. Det digitala instrumentklustret och den fina grafiken som vi hittar i de senaste modellerna från Audi återfinns även i den fristående pekskärmen. Kupéns detaljkvalitet är av högsta klass, ett signum för Audi.

En skön förarplats med lättarbetade kontroller och tydliga displayer. (Foto: Håkan Nilsson)

De bekväma fram- och baksätena erbjuder en mycket hög komfort för i stort sett alla kroppsformer. Eftersom Audi ville placera batteriet på ett sätt som inte påverkade den redan tidigare så fina väghållningen så hamnade det i bagageutrymmet.

Resultatet har medfört att lastförmågan har minskat från 550 till 395 liter (1.550 till 1.335 liter med baksätet nedfällt). Nu handlar minskningen mest om utrymmet under det platta lastgolvet, men det extra utrymmet skulle ha behövts för den stora väskan med laddkablar som tar upp plats.

Testdagen levererade solsken men en temperatur nära nollan. Inte de mest optimala förutsättningarna om man vill testa den deklarerade räckvidden på en elbil eller som i detta fallet, en laddhybrid. Audi anger en räckvidd på 40 km på el enligt den nya mätmetoden WLTP. På pappret lät det inte så imponerande med tanke på att några konkurrenter uppger längre räckvidd…på pappret.

Audi Q5 55 TFSI e quattro är en skön bil för alla typer av vägar. (Foto: Håkan Nilsson)

Audi Q5 55 TFSI e quattro är utrustad med en 252 hk bensinmotor och en elmotor på 143 hk som är integrerad i växellådan och drivs av ett 14,1 kWh litiumjonbatteri. Det innebär att bilen har en riktig quattro-fyrhjulsdrift med kardanaxel och inte som i t.ex. Volvo XC60 Twin Engine där elmotorn driver bakhjulen. Fördelen är snabbare fäste för bakhjulen vid behov men också något som borde påverka förbrukningen…på pappret.

Det var med viss förvåning jag upptäckte att Audi varit en aning återhållsam vad gällde räckvidden på el. Efter vad jag skulle kalla en normal körning där jag blandade stadskörning med landsvägar och motorväg, klarade bilen av 45 km på endast el.

En del ska tillskrivas Audis navigationssystem som läser av vägen och ger indikationer i instrumentklustret och genom en vibration i gaspedalen när det är dags att lätta på gasfoten. Smart!

ANNONS
ANNONS
Nomenklaturen kan förefalla en aning förvirrande men lägg fokus på ”e”. Det är viktigast. (Foto: Håkan Nilsson)

Audi Q5 55 TFSI e quattro är utrustad med tre körlägen där hybriddrift är standard, dvs båda motorerna är ikopplade från start. För ren eldrift så finns EV-läget och behöver man spara på elen så finns Battery Hold. Dessutom är modellen utrustad med Audis Drive Select där vi hittar Dynamic, Offroad och Effeciency.

Under körning återvinns energi till batteriet vid inbromsningar. I Efficiency-läget sänker luftfjädringen chassit för att minska luftmotståndet. Väghållningen håller högsta klass tack vare det adaptiva chassit. Ojämnheter är knappt kännbara. Spelar ingen roll om du ligger och glider på motorvägen eller föredrar att köra lite mer aktivt så är Audi Q5 55 TFSI e quattro en mycket bekväm SUV.

Dubbelkopplingslådan växlar sömlöst likaså övergången mellan el- och förbränningsmotorn. Med tanke på att den gemensamma systemeffekten är hela 367 hk (500 Nm vridmoment) och att modellen accelererar 0-100 km/h på 5,3 sekunder trots att bilen väger över 2,1 ton, så är prestandan smått imponerande.

Bilen med det långa namnet överraskade trots att förväntningarna var höga. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

Audi Q5 är redan från grunden en av de allra bästa i SUV-klassen. Snygg, komfortabel och med en detaljkvalitet som är av allra högsta klass. Som laddhybrid har modellen tagit ytterligare steg mot perfektionism. Visst önskar man att räckvidden på el var längre med tanke på att en del konkurrenter inom segmentet stoltserar med 50-77 km.

Men om det handlar om körning kortare sträckor mellan hemmet och arbetet så räcker Audi Q5 55 TFSI e quattro gott och väl för de flesta, speciellt när man kommer längre än vad Audi deklarerar. Den sätter definitivt den svenska favoriten Volvo XC60 Twin Engine på plats och tar upp kampen med BMW X3 xDrive30e. Med tanke på att ingångspriset är lägre än de två konkurrenterna så borde valet inte vara så svårt…eller?

Teknisk specifikation och pris

Audi Q5 55 TFSI e quattro Competition (Testbil)
Motor: 2.0 liters 4-cylindrig bensinmotor med turbo och 370 Nm vridmoment
Elmotor: 143 hk integrerad med växellådan och 350 Nm vridmoment
Systemeffekt: Sammanlagt 367 hk och 500 Nm vridmoment
Batteri: 14,1 kWh litiumjon placerad under bagagerumsgolvet
Växellåda: 7-stegad dubbelkopplingslåda
Drivning: quattro fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 5,3 sekunder och toppfarten är 239 km/h
Laddtid: Inga uppgifter
Bl. förbrukning enl. WLTP: 2,7-2,3 l/100 km i hybridläge
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 18,9 kWh/100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 62-53 g/km

Bagageutrymme: 395-1.335 l
Vikt: 2.105 kg
Dragvikt: 1.750 kg

Pris från: 580.700 kr (Testbilen 676.700 kr)
Miljöbonus: Upp till 22.158 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr

Business by Audi
Pris från ca: 543 000 kr
Prisbasbelopp: 11,7
Business lease ca.: 6 195 kr/mån
Förmånsvärde netto: 2 750 kr/mån

Läs mer om Audi Q5 TFSI e quattro Competition här.