Dagens PS

Audi utmanar Tesla med banbrytande laddningslösning

Sätt ett släp bakom och ett batteripack i släpet så klarar du dig länge. Det vill i alla fall Audi med sitt nya patent. (Foto: Audi)
Sätt ett släp bakom och ett batteripack i släpet så klarar du dig länge. Det vill i alla fall Audi med sitt nya patent. (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 21 nov. 2024Publicerad: 21 nov. 2024

Audi har lämnat in en patentansökan på en laddstation, en portabel sådan, som ska ge längre räckvidd speciellt när du drar släp.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Räckviddsångest är ett välkänt problem för elbilsägare. Att ladda ett batteri är inte lika snabbt och enkelt som att tanka bensin, och publika laddstationer är inte lika vanliga som bensinstationer.

Att dra en släpvagn minskar dessutom räckvidden dramatiskt. Rivian uppger till exempel att räckvidden för deras R1T-pickup halveras till bara 25 mil när den drar en släpvagn med sin fulla kapacitet på 5 ton.

Tesla erbjuder en räckviddsförlängare för Cybertruck som tar upp plats i flaket, men Audi har en annan lösning.

I en patentansökan till Europeiska patentverket föreslår Audi en smart, portabel laddstation som kan placeras i bilen eller släpvagnen. Den ska lindra räckviddsångest och ger extra batterikapacitet på långa resor.

Så fungerar Audis integrerade energihanteringssystem

Den extra batterienheten lagrar energi för att virtuellt utöka bilens batterikapacitet. Audi betonar att det inte bara är en separat laddningsenhet. Mjukvaran i den portabla laddstationen integrerar den i bilens laddningssystem och hanterar intelligent energiflödet mellan det extra batteriet och bilens huvudbatteri.

Systemet ska maximera effektiviteten och anpassar sig till olika körförhållanden.

Det extra batteriet tar hänsyn till laddningsnivå och batteritemperatur för att säkerställa smart motorstyrning och driva bilens system och elmotorer. Samtidigt utnyttjas regenerativ bromsning.

Laddstationen kan transporteras i bilen eller på släpvagnen och inkluderar kablar och kontakter för att integrera den med bilens laddningssystem.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

En unik lösning på räckviddsproblemet

Det finns många lösningar för att förlänga räckvidden, men de flesta extra batterialternativ är fasta och tar permanent plats. Det enda andra alternativet har varit bensindrivna generatorer som ger ström till elmotorn. Kanske inte den smartaste grejen.

Audis patent är unikt eftersom laddstationen är portabel och blir en del av ett integrerat energihanteringssystem som intelligent utnyttjar den extra batterikapaciteten.

Med Audis innovativa lösning kan räckviddsångest bli ett minne blott, även vid långa resor med släpvagn.

Läs också:

Svenska kronan pressas av “Trump-handeln”. Realtid

Sjukvården livsfarlig för de svaga: “Fruktansvärt och skrämmande”. News 55

Stellantis levererar: Nya elbilen kör längre än någonsin

Biljätten Stellantis, med märken som Jeep och Ram i sin portfölj, har just avtäckt sin nya plattform för elbilar: STLA Frame. Denna plattform är speciellt

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]