Audi Q5 Sportback TFSI e är en sportig perfektion. Ytterligare en modell i Audis växande flora av laddhybrider. Den bygger på Q5 55 TFSI e quattro som introducerades 2020, men har fått ett större batteri och längre räckvidd.

Man kan inte sluta att imponeras av Audis höga takt vad gäller nya elektrifierade modeller som företaget släpper ut på marknaden. Risken är att det kanske blir för mycket att välja på, men som i en godisbutik är det rätt skönt att ha ett bra urval som tillfredställer alla smaker. Det verkar vara Audis filosofi och det tackar vi för.

Audi Q5 Sportback TFSI e
(Foto: Audi)

Sportig kaross och större batteri

Nya Audi Q5 Sportback TFSI e quattro är i grunden ingen ny bil, utan bygger på den Q5 TFSI e quattro jag testade förra året och som imponerade. Skillnaden är framförallt karossformen som är betydligt sportigare med sin sluttande bakdel och att modellen har fått ett 17,9 kWh batteri istället för tidigare 14,1 kWh. Det gör skillnad i räckvidd och förbrukning, något som jag tror många konkurrenter är lite oroliga för. Laddtiden med 7,4 kW laddare är ca. 2,5 timmar.

Audi Q5 Sportback TFSI e
Två och en halv timme tar att ladda fullt på en 7,4 kW laddare. (Foto: Audi)

Intressant är också att det nya batteriet inte tar mer plats än det gamla, vilket visar på att batteritekniken snabbt går framåt. Trots modellens storlek är prestandan ändå riktigt bra. Eller vad sägs om 0-100 km/h på 5,3 sekunder? Toppfarten är 239 km/h. Inte illa för en drygt två ton SUV vilket också gör den till en av de snabbaste i klassen. Räckvidden anges vara 61 km på ren el och snittförbrukningen i hybridläge 1,8-2,1 l/100 km.

Skräddarsytt med stort urval av lacker och material

Nya Q5 Sportback erbjuds både som “advanced” och “S line” exteriört. Skillnaden syns i fronten med luftintagen och framförallt den bakre stötfångaren. Det finns 12 lacker och en rad möjligheter att skräddarsy exteriören med svart optikpaket, hel- eller kontrastlackering. Med sina 4,69 m är Q5 Sportback sju millimeter längre än sin systermodell. De är lika höga (1,66 m) och breda (1,89 m), medan luftmotståndet på 0.30 är lägre. Det stora axelavståndet på 2,82 meter ger gott om utrymme. “S line” interiören ger även ett sportigt intryck.

Audi Q5 Sportback TFSI e
Färgen heter Navarra blue och är en av de snyggaste som suttit på en bil. (Foto: Audi)

Flexibelt utrymme med baksätet

Bagageutrymmet har en volym på 510 liter som kan utökas till 1.480 liter med last upp till taket och baksätet nedfällt. Audi erbjuder även baksäte plus som tillval som är skjutbart i längdsled med ställbart ryggstöd. Det ökar bagageutrymmet med upp till 60 liter alternativt ökas benutrymmet för baksätespassagerarna med sätet i det bakre läget. Som tillval finns även bagagerumspaket medan eldriven baklucka är standard. Takreling finns som tillval och hill descent control gör körningen utför säkrare.

ANNONS
ANNONS
Audi Q5 Sportback TFSI e
En härlig förarmiljö. (Foto: Audi)

Större markfrigång off-road med adaptiv luftfjädring

För högre komfort erbjuds även chassi med adaptiv dämparreglering eller adaptiv luftfjädring. Den senare har ett spann på 60 mm, där markfrigången kan ökas med hela 45 mm för sämre vägar och sänkas med 15 mm vid högre hastigheter för minskat luftmotstånd och förbrukning. Den låga tyngdpunkten bidrar även till att göra Audi Q5 Sportback stabil. För bekväm ilastning kan den bakre karossdelen sänkas med 55 mm när bilen står stilla.

Audi Q5 Sportback TFSI e
Den dynamiska kontrollen som reglerar markfrigången rekommenderas. (Foto: Audi)

Med dynamisk styrning som tillval anpassas utväxlingen och kraften som en funktion av hastigheten. I lägre hastigheter blir bilen enklare att manövrera och vid högre hastigheter ökar den stabila känslan. Man kan välja mellan fälgar mellan 18 och 21 tum.

Här kan du läsa mer om Q5 Sportback 55 TFSI quattro