Dagens PS

Audi A6 55 TFSI e quattro – laddar på med större batteri

Audi A6
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro får ett större batteri och längre räckvidd. (Foto: Audi)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 09 juni 2021

Audi A6 55 TFSI e quattro laddar på med större batteri och fortsätter elektrifieringsoffensiven. Med större batteri och längre räckvidd tar den upp kampen med de bästa laddhybriderna i klassen. Dessutom lanseras en motorsvagare variant men med samma batteri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

A6 55 TFSI e quattro är en snyggt paketerad miljöbil, speciellt i den snygga Daytonagråa färgen och speciellt som sedan. (Foto: Håkan Nilsson)

När jag testade Audi A6 TFSI e quattro förra året var den utrustad med samma drivlina som den Audi Q5 55 TFSI e quattro jag testade i april samma år. Förväntningarna var högt ställda på testbilen som då var en sedan-modell. Sedaner har dock inte lika stor dragningskraft hos de svenska bilköparna som kombin, eller Avant som Audi kallar den, trots att de flesta skulle klara sig galant med den snygga sedanen.

Större batteri och längre räckvidd

Drivlinan bestod då av en 2.0 TFSI-motor på 252 hk och en elmotor på 143 hk som är integrerad i växellådan och drevs av ett 14,1 kWh litiumjonbatteri. Tillsammans levererade de en systemeffekt på 367 hk och 500Nm vridmoment redan vid 1.250 varv och fördelas till samtliga fyra hjulen med hjälp av quattro ultrateknik. Toppfarten på ren el var 135 km/h.

Audi A6

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro är varianten svenskarna väljer. En av marknadens bekvämaste långfärdsbilar. (Foto: Audi)

Men det var då det. Ett år senare uppdaterar Audi drivlinan med ett batteri på 17,9 kWh vilket ger modellen en teoretisk räckvidd på 65 km enligt WLTP. Den siffran gäller sedanen. Väljer man en sedan så får man ca. 5 km längre räckvidd. Det intressanta är att batteriet håller samma dimension som tidigare trots betydligt mer kraft. Den sammanlagda effekten är fortfarande 367 hk och 500Nm

Den sammanlagda systemeffekten på 367 hk och 500 Nm vridmoment ger A6 55 TFSI e en härlig prestanda. (Foto: Håkan Nilsson)

Med en el-räckvidd på 65 km (sedan närmre 70 km) är A6:an ett alternativ för de som uppskattar miljövänlig mobilitet. (Foto: Håkan Nilsson)

ANNONS

Under den vecka jag testade bilen med det mindre batteriet på 14,4 kWh var inte förhållandena de allra bästa så därför blev min räckvidd och mina förbrukningssiffror inte optimala. Första testen gav 54 km, andra gav 56 km och tredje testen stannade på 53 km. Snittförbrukningen i hybridläget var hamnade på 2,1 liter vilket ändå måste anses mycket bra. Snittförbrukningen utan hjälp av elmotorn hamnade på 6,2 l/100 km och med tanke på bensinmotorns storlek så var det mer än godkänt.

Audi A6

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro är inte bara snygg utan även ett praktiskt alternativ till SUV. (Foto: Audi)

En ny “strippad” variant presenteras

Just nu presenteras även en ny variant med samma batteri som 55 TFSI e och i princip samma räckvidd. Den får beteckningen A6 50 TFSI e. Trots att den har en 68 hk lägre systemeffekt så är prestandan i princip densamma som 55 TFSI e. De största skillnaderna kommer att ligga i utrustningsnivån där 50 TFSI e har Proline Sport medan 55 TFSI e har S line som standard. Exakt hur konfigurationen kommer att se ut, får vi återkomma till när vi har mer information.

Det vi i dagsläget vet är att den totala systemeffekten blir 299 hk och ett vridmoment på 450Nm. Accelerationen 0-100 km/h ska ta 6,3 sekunder och toppfarten blir 250 km/h. Priset för Avant-modellen blir ca. 610.000 kr (Business by Audi 555.000 kr). Miljöbonusen enligt 2022 års beräkning blir upp till 25.761 kr. Ett tjänstebilsalternativ?

Komfort, säkerhet och förarstöd på topp

Den sköna S tronic-lådan växlar sömlöst. (Foto: Håkan Nilsson)

Det finns tre körlägen att välja mellan: EV betyder ren eldrift, Hybrid är självförklarande och Hold om man vill spara batteriet. Till sin hjälp har man den prediktiva effektivitetsassistenten som använder sig av information från navigatorn, den aktuella trafiksituationen, förarens körstil och bilens kamera samt radarsensorer. Den ger en fördelning mellan drivlinorna och för en optimal regenerering av energi till batteriet eller om bilen ska frirulla med motorn avstängd.

ANNONS

2,5 timmar tar det att ladda fullt på publik laddare med 7,4 kW. (Foto: Håkan Nilsson)

En laddning av batteriet vid publika laddare med en effekt på 7,4 kW tar ca. 2,5 timmar. Med myAudi-appen kan bilen laddas och förvärmas innan avresan. Audi e-tron Charging Service ger tillgång till över 140,000 publika laddplatser i 24 europeiska länder via ett enda laddkort.

A6 55 TFSI e quattro är, precis som jag upplevde när jag testade Avant-modellen 2018, en fantastiskt bekväm och framförallt tyst långfärdsvagn. De extra hästkrafterna som elmotorn bidrar med ger den även sportiga köregenskaper. Väghållningen på krokiga och blöta småvägar är i toppklass tack vare quattro-systemet.

Audi A6

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro har S line-paketet som standard. Det ger även ett estetiskt snyggt intryck. (Foto: Audi)

Exteriört så är det inte mycket som skiljer A6 55 TFSI e quattro från övriga A6-modeller förutom att den är standardutrustad med S line-paketet som inkluderar bl.a. svart optikpaket, svarta backspeglar och tonade rutor.  I standardutrustningen ingår även Matrix LED-strålkastare, sportstolar, 4-zons klimatanläggning, Audi virtual cockpit, sportchassi, 19-tumshjul, röda bromsok, navigationssystem och omfattande assistans- och säkerhetssystem.

En av marknadens allra bästa förarmiljöer. (Foto: Håkan Nilsson)

Förarmiljön tillhör de allra bästa, likaså framstolarna. Baksätet är bekvämt för två vuxna eller tre barn. Litiumjonbatteriet är placerat i bakpartiet under det släta bagagerumsgolvet. Därmed försvinner lastutrymmet som gömde sig där vilket innebär att bagageutrymmet är 360 liter i sedanen och 405 liter i A6 Avant och med baksätet nedfällt (40/20/40) så sväljer sedanen 995 liter och Avant 1.535 liter.

Audi A6

Audi A6 Avant TFSI e bjuder på ett bra bagageutrymme som dock har fått stått tillbaka en aning på grund av batteriets placering. (Foto: Audi)

ANNONS

“Audi A6 är en av företagets viktigaste modeller på tjänstebilsmarknaden. Efter framgångarna med Audi e-tron och e-tron Sportback, fortsätter Audi elektrifieringsoffensiven och inom 5 år kommer Audi erbjuda 30 laddbara modeller, varav 20 rena elbilar, som bidrar till omställningen av vagnparken i Sverige”, sa tidigare Audis Sverige chef, Diego Ramos.

Sammanfattning

Audi är en pionjär inom hybridutveckling som började redan på 1980-talet. Man försåg en vanlig Audi-modell med dieseldrivning på framhjulen med en batterimatad elmotor som drev bakhjulen. Modellen Audi A4 Duo lanserades 1996 men europeiska bilköpare var inte redo för hybridtekniken och produktionen stoppades efter en kort tid. På den tiden gav inte heller hybriden nämnvärt lägre bränsleförbrukning, tvärtemot vad den gör idag.

Själv föredrar jag sedanen men Avant blir den svenska favoriten. (Foto: Håkan Nilsson)

Lika imponerad jag var när jag testade Q5 55 TFSI e quattro, lika imponerad blev jag av A6:an som i min bok är en av de finaste bilarna i segmentet som utgörs främst av BMW 5-serie och Mercedes E-Klass. Det är en elegant och samtidigt sportig bil med köregenskaper som tillhör de allra bästa. Kvaliteten och komforten lämnar inget att önska och därför hamnar denna fina laddhybrid mycket högt på min lista över de bästa upplevelserna. Försäljningen har redan startat och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.

Teknisk specifikation 55 Avant TFSI e och pris

Motor: 2.0 liters 4-cylindrig bensinmotor på 252 hk och 370 Nm vridmoment
Elmotor: 143 hk integrerad med växellådan och 350 Nm vridmoment
Systemeffekt: Sammanlagt 367 hk och 500 Nm vridmoment från 1.250 varv
Batteri: 17,9 kWh litiumjon placerad under bagagerumsgolvet
Växellåda: 7-stegad dubbelkopplingslåda
Drivning: quattro fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppfarten är 250 km/h
Räckvidd på el: 65 km enligt WLTP
Laddtid: 7,4 kW laddare – 2,5 timmar
Bl. förbrukning enl. WLTP*: 1,6 – 2,0 (1,8 – 2,2) l/100 km i hybridläge
Bl. elförbrukning enl. WLTP*: 17,4 – 17,9 (18,2 – 18,9) kWh/100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP*: 36 – 46 (41 – 50) g/km

Bagageutrymme: 360 – 995 l (405 – 1.535)
Vikt: 2.174 kg (2.186)
Dragvikt: 2.000 kg

ANNONS

A6 Avant 55 TFSI e quattro

Pris från: 684.400 kr (Business by Audi 622.800 kr)
Miljöbonus: Upp till 28.584 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr

*Bränsleförbrukning och utsläppsvärde beroende på fälg/hjuldimension.

Läs mer om A6 Sedan 55 TFSI e quattro 
Läs mer om A6 Avant 55 TFSI e quattro 

Bilder från förra årets biltest:

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS