Dagens PS

Aston Martin DBS provkörd - en brutal dröm

Aston Martin DBS Superleggera
Aston Martin DBS passar in i Förenade Arabemiraten. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 10 jan. 2023Publicerad: 11 jan. 2023

Test: Aston Martin DBS Superleggera
Aston Martin är för många ett drömmärke, särskilt bland bilentusiaster. Vissa ser det brittiska märket som en GT-vagnstillverkare av rang där hög komfort och kontinentkrossande prestanda kombineras.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har även starka drag av brittisk klass och elegans, något som grundar sig i de motorhistoriska böckerna.

Inte alltför länge sedan började man än en gång använda sig av den gamla DBS-beteckningen – en anrik sådan – med nya DBS Superleggera. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Dubai för en provkörning.

Aston Martin DBS

Vi provkörde Aston Martin DBS Superleggera i Dubai. (Foto: Marcus Berggren)

Aston Martin DBS har rötter i historieböckerna

Att tillverka en Aston Martin – eller vilken superbil som helst – medför en rad utmaningar. Här räcker det inte att skapa en bil som är gångbar i samtiden, utan en Aston måste även vara tidlös – en drömbil för både nutida och kommande generationer av entusiaster.

Prestandamässigt har Aston Martin inte sparat på krutet. Plattan i mattan möts av att bjässen till Aston jobbar sig genom den åttastegade lådan i ett herrans tempo, något som ackompanjeras av ett avgasljud som får marken att skaka.

Den 5,2-liter stora dubbelturbomatade V12:an och 725 hästkrafter är enormt potent.

Något spektakulärt med motorn är bottenvridet – de 900 newtonmetrarna finns till förfogande redan vid 1 800 varv.

ANNONS

Det resulterar i att gasen i botten möts av kraftig acceleration, oavsett hastighet och varvtal. I sin tur innebär det att DBS Superleggera är enkel att glida runt i och att man sällan behöver utforska de övre delarna av motorns register.

Det finns en verklig finess i hur motor och växellåda är programmerade för att jobba som en enhet, och resultatet är en drivlina som är ändlöst flexibel under alla typer av körning.

Den känslan av finess genomsyrar även körupplevelsen i övrigt, och alla kontroller – från styrning, till bromsar och till gaspedal – känns kalibrerade för att fungera bra tillsammans.

Aston Martin DBS

DBS känns otroligt raffinerad. (Foto: Marcus Berggren)

Interiören ger blandade intryck. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Senaste nytt

Från Monte Carlo till Marbella

Aston Martin DBS Superleggera är ett landsvägslok av rang. I stadens trängre utrymmen är den knepig att ratta och den oändliga mängden döda vinklar gör den svårkörd i Dubais hetsiga trafik.

När man väl är ute på vägen försvinner emellertid känslan av klumpighet och ersätts av ett kompetent lugn.

ANNONS

Man får alltid känslan av att bilen klarar av bra mycket mer än man kräver av den och att verkligen utmana en DBS Superleggera kräver enormt mycket från föraren.

Fjädringskomforten är mycket bra, och med drivlinan i GT-läge blir färden både tyst och avslappnad. DBS Superleggera känns sannerligen som att den är skapt för en enda uppgift och det är att korsa kontinenter.

Till det yttre är DBS Superleggera en briljant adaption av dagens designideal på vad som i grunden är ett klassiskt Aston-formspråk.

Det finns inga stora vingar eller skrikiga färgaccenter. Det är i stället klassiska, vackert svepande former som gäller.

Samtidigt ger de stora luftintagen, karossens låga bredd, samt den nästan totala avsaknaden av krom, ett diskret uttryck av kompetens och aggression.

Inredningen går i samma tecken som exteriören och träffar en nära perfekt balans av traditionell, handknåpad Aston-elegans med mycket läder, kombinerad med en i högsta grad modern och sportig design.

Aston Martin DBS

Att korsa kontinenter är ingen match för DBS. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

ANNONS

Aston Martin DBS Superleggera är en oerhört lyckad kreation, och erbjuder allt det en Aston i det översta skiktet ska.

Det rör sig om en klassisk elegans som återfinns i ett modernt designtänk. Samtidigt är den våldsamt snabb, men bibehåller komfortegenskaperna som en GT måste. Dess förmåga att korsa kontinenter utan att blinka är uppenbar.

Resultatet är som helhet magnifikt – det rör sig om en sanslöst kompetent, ruskigt dyr och fantastiskt vacker, brittisk muskelbil.

Att korsa kontinenter är inga problem i en DBS. (Foto: Marcus Berggren)

Aston Martin DBS Superleggera
Motor: 
5,2-liters, V12, bensin, 725 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,4 sekunder
Toppfart: 339 km/h
Vikt: 1863 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4715/1295/1970 mm
Pris: Testbil cirka 4 200 000 SEK

Högsta Växelns helhetsintryck av Aston Martin DBS Superleggera

Slutbetyg: 4,5/5

Aston Martin DBS Superleggera är ett landsvägslok av rang, och har med sin turboladdade tolva på hela 725 hästar en enorm fartpotential.

ANNONS

Att den dessutom är vacker, och sömlöst kombinerar klassisk Aston-elegans med ett modernt designspråk gör den till en fantastisk GT-vagn.

Läs även: Aston Martin DBS 770 är en svindyr svansång

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS