Med en ny eldriven mini-SUV ska ikoniska Smart göra en omstart på marknaden. Men det kommer dröja ett tag innan vi får se nya Smart#1 på svenska vägar.

ANNONS

Som vi skrev om i februari så är Smart på gång med sin nya elbil med målet att återta de förlorade marknadsandelar man tidigare haft.

Smart#1 är sin vana trogen i storlek small. 427 centimeter lång, 182 centimeter bred och 164 centimeter hög.

Kompakt och liten. Här går man head to head med Mini electric. Frågan är om Smarts varumärkesaura räcker för att utmana. Man borde gjort denna lansering för två år sedan. (Foto: Smart)

Designen är minst sagt rund och har snygga lösningar som man ofta hittar på andra elbilar såsom dolda elektiska handtag, panorama-glastak och dörrar utan ram.

Smart#1 är bakhjulsdriven

En elmotor på 200 kW (272 hk) och 343 newtonmeter driver bakhjulen. Det finns inga officiella accelerationssiffror än men med 272 hästar i storlek small så kommer det inte gå sakta.

Snyggt panorama-glastak. (Foto: Smart)

Toppfart är 180 km/h enligt Smart. Vikt 1820 kg och maxlast 450 kg.

Ingen storlastare

Det är ingen storlastare vi pratar om, men det går ändå att få med sig en weekendväska därbak. 273-411 liter skall bagaget vara sedan kan man dessutom trycka ner ytterligare 15 liter under huven där fram.

Smart#1
Här får det plats några matkassar och en träningsbag. (Foto: Smart)

44 mils räckvidd

Batterikapaciteten ligger på 66 kWh, vilket ger en räckvidd på upp till 44 mil. Bilen kan laddas med 22 kW (AC) eller 150 kW (DC). Snabbladdning från 10 till 80 procent skall enligt Smart ta 30 minuter.

Snygg inredning och enligt Smart ska det upplevas ”Roominess” (Foto: Smart)

Smart#1 har mycket att leva upp till

Gorden Wagener, chief design officer på Mercedes-Benz AG beskriver i pressreleasen:  ”Den nya Smart #1 står för återstarten av det smarta varumärket och visar upp vårt nya design-DNA av Sensual Producty. Den är vuxen, cool och förkroppsligar skönhet med smarta lösningar. Nytt, fräscht och förtrollande”

Smart har lagt mycket tid på design av inredningen. Här trådlös laddning för mobil och ljudsystem från Beats. (Foto: Smart)

Ifall det stämmer får vi möjlighet att inspektera i kommande provkörning. Smart har mycket att leva upp till om man skall återbörda varumärket till fornstora dagar.

ANNONS
ANNONS

Ny affärsmodell

Man satsar även på ny affärsmodell liknande Lynk & co. Och det blir både en digital och fysisk detaljhandel enligt Smart. Just nu arbetar man med att bygga upp nätverket av showrooms.

Skjutbart baksäte är en praktisk detalj som är just riktigt praktiskt om man skall fylla på i trunken (Foto: Smart)

Idag det finns ännu ingen information när vi får se nya Smart# i Sverige. Men då den väntas gå i produktion först nästa år så dröjer det innan vi får mer information.

Fortsättning följer.