Dagens PS

Ännu en amerikansk stat säger nej till elbilar

Dodge Charger Hellcat nej till elbilar
Många amerikaner är inte så taggade på elbilar. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 07 mars 2023Publicerad: 05 mars 2023

USA, en av världens största bilmarknader, har stor elektrifieringspotential. Medan vissa stater är progressiva, finns det en hel del som är ruskigt konservativa. En av dessa är sydstaten Mississippi som nu vill göra det svårare för elbilstillverkare och säger således nej till elbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mississippis republikanska senat gav i torsdags godkänt till ett lagförslag som gör det svårare för elbilstillverkare att öppna upp traditionella återförsäljare.

Det är en fråga om att även elbilstillverkare ska behöva följa samma regler som ”traditionella biltillverkare” som de uttrycker det.

Det rapporterar nyhetsbyrån AP.

MISSA INTE: Hon måste betala tillbaka pension för 164 000 – “rena rama Kafka”

Trots en stor rörelse mot elbilar i landet satsar många amerikanska märken på eldrift. Foto: Cadillac)

Komplicerad bakgrund

Det hela grundar sig i att direktförsäljning av bilar i USA är mer eller mindre olagligt.

Det är något som lever kvar från 70-talet då de tre stora amerikansk tillverkare – Ford, GM, Chrysler – förbjöds från att sälja direkt till kund för att inte prisa ut återförsäljare.

ANNONS

Fler och fler biltillverkare har börjat med direktförsäljning – något som vi har i Sverige- som i sin tur tar bort en mellanhand.

Det resulterar dels i att en tillverkare kan tillverka exakt det antal bilar som de säljer, dels att prissättningen blir mer enhetlig.

ANNONS

Senaste nytt

Nej till elbilar? Ett ämne som polariserar

De som är för det nya lagförslaget i Mississippi menar på att det innebär att alla biltillverkare måste förhålla sig till samma regler, oavsett affärsmodell.

De som är emot det nya lagförslaget anser att det innebär att staten lägger sig i för mycket samtidigt som att det skulle hindra jobbtillfällen och en hälsosam utveckling.

Många biltillverkare kringgår den här problematiken genom att kategorisera sina butiker som just butiker, i stället för som återförsäljare.

Vad förslaget rent konkret innebär framgår inte, i stället är det en fråga om att göra det svårare för så kallade elbilstillverkare. 

Läs även: Amerikanska lagstiftare vill förbjuda elbilar
Läs även: General Motors vill köra om Tesla med elbilar  
Läs även: Ford F-150 Lightning höjer ribban för elbilar

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS