Dagens PS

General Motors vill köra om Tesla med elbilar

Nya Cadillac Celestiq är en helt ny elektrisk flaggskeppsmodell från det amerikanska märket. (Foto: Cadillac)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 feb. 2023Publicerad: 16 feb. 2023

Amerikanska General Motors har som målsättning att köra om Tesla som världens mest framgångsrika elbilstillverkare till 2025. En del av den strategin stavas Cadillac och nu har märket bekräftat att tre helt nya elbilar ska dyka upp senare i år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilarna ska börja tillverkas under 2024 och är en del av märkets offensiv. Till 2025 vill GM tillverka en miljon elbilar per år.

Strategin består av 30 nya elbilar till 2025, i samtliga segment – allt ifrån folk-elbilar till superlyxbilar i form av Cadillac Celestiq.

Det rapporterar Inside EVs. 

Cadillac Lyriq Crossover General Motors

Cadillacs nya elbil Lyriq Crossover är inget “vetenskapligt experiment” utan “det är en Cadillac”, deklarerar vd Andrew Smith. (Foto: Cadillac)

General Motors kör uppifrån och ner

GM har emellertid börjat med dyrare modeller som GMC Hummer EV, Cadillac Lyriq, Silverado EV och kommande elektriska versioner av Equinox och Blazer.

Nu har Cadillac gått ut med att ytterligare tre elbilar kommer att börja tillverkas. Det gäller även för marknader utanför USA – däribland Europa.

När det kommer till varumärkesskydd har det amerikanska märket redan en rad modellnamn som de har reserverat. Bland annat Ascendiq, Escalade IQL, Lumistiq, Optiq, Symboliq, och Vistiq.

ANNONS

För närvarande är det Lyriq som är den mest aktuella modellen – åtminstone på andra sidan Atlanten. Huruvida modellen kommer till Europa är ännu oklart.

Slagskeppet Celestiq ska börja tillverkas under december 2023 till ett pris på över fyra miljoner kronor.

hummer ev i öknen

På bilden syns en Hummer EV ståendes på den genomsnittliga Hummer-ägarens parkering. (Foto: GM)

ANNONS

Senaste nytt

Cadillac har en tuff nöt att knäcka

General Motors är en av världens största biltillverkare och ger sig in i segmentet för elbilar med pompa och ståt. En tuff nöt att knäcka för det amerikanska märket är att penetrera den europeiska marknaden.

Märket har lyst med sin frånvaro de senaste åren – med undantag av suven XT4 – men nu gäller det att sannerligen ta marknadsandelar om GM ska uppnå sitt mål att gå om Tesla. 

Läs även: Cadillac ska börja med Formel 1
Läs även:
Ny Cadillac på el kostar över 4 miljoner
Läs även:
Tesla tredubblar antalet laddare  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS