Alfa Romeo väljer att uppdatera två tredjedelar av modellutbudet samtidigt. Med uppfräschningen får bilarna en hel del välbehövlig teknik.

ANNONS

Alfa Romeo har ett relativt smalt utbud av bilar i sitt modellstall. Det senaste tillskottet heter Tonale som är en liten suv.

Sedanen Giulia kom 2016 och har hyllats för sina köregenskaper såväl som vackra design.

Uppdaterade Giulia har förändrat utseende. (Foto: Alfa Romeo)

Prestandabil med högt betyg

Storasyskonet till Tonale heter Stelvio och den såg världen 2017. Vi har kört den flera gånger tidigare och särskilt prisat prestandaversionen.

Den sistnämnda och råaste av alla heter Stelvio Quadrifoglio. Den var med när vi tog oss an öknen i Förenade Arabemiraten.

Stelvio – märkets lite större suv. (Foto: Alfa Romeo)

Mycket nytt både ute och inne

Nu är det alltså dags för modellerna Giulia och Stelvio att få en makeover, både utvändigt och invändigt.

ANNONS
ANNONS
Även omtyckta Stelvio får nytt ansikte. (Foto: Alfa Romeo)

Fronten har fått nya LED-ljus som liknar tre vågor och lyktorna har uppdaterats till adaptiva Matrix-strålkastare. Även grillen har fått en ny finish.

Bakljusen har fått klarglas monterat på Stelvio och rökt glas med blanksvarta detaljer på Giulia.

Bak får man titta noga för att se vad som har förändrats. (Foto: Alfa Romeo)

Insidan digitaliseras

På insidan är den största nyheten att bilarna äntligen har utrustats med en 12,3-tums digital instrumentpanel.

En stor nyhet är den nya digitala instrumentpanelen. (Foto: Alfa Romeo)

En klart efterlängtad funktion som vi saknade redan när bilarna initialt lanserades på marknaden.

Även infotainmentsystemet har kommit ifatt tiden och märket erbjuder nu en applikation till telefonen för att styra olika funktioner.

Alfa Romeo får en välbehövlig uppdatering även på insidan. (Foto: Alfa Romeo)

Bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift

Inga nya motorer har introducerats vilket innebär att båda modellerna får bensinmotorn med 280 hästkrafter.

ANNONS
ANNONS

Stelvio är fyrhjulsdriven medan Giulia är helt bakhjulsdriven. Stelvio får även en 210-hästars diesel.

Under huven på Giulia sitter en bensinmotor med 280 hästkrafter. (Foto: Alfa Romeo)

Båda modellerna är utrustade med samma åttaväxlade automatlåda som tidigare från tillverkaren ZF.

Någon information kring prestandamodellerna Giulia Quadrifoglio och Stelvio Quadrifoglio har inte släppts. Alfa Romeo meddelar dock att de uppdaterade bilarna börjar levereras i början av 2023.

Läs mer: Historiens bästa Ferrari till salu [Dagens PS]
Läs mer: Här är Maseratis första elbil [Dagens PS]