Dagens PS

Alfa Romeo Tonale laddhybrid – livsviktig modell

Undertecknad provkörde bilen på plats i Italien. (Foto: Stefan Tosovic/Unique Films DK)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 22 nov. 2022Publicerad: 19 nov. 2022

Alfa Romeo har länge varit ett bilmärke för de vars bilköp styrs av hjärtat snarare än av hjärnan. Det har gett märket ett romantiserat rykte, men även ett rykte som gör att de inte nått ut till den stora massan, nu ska Alfa Romeo Tonale ändra på det.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det italienska märket har som mål att börja bli mer mainstream, samtidigt som de vill behålla den traditionella Alfa-andan som rent historiskt genomsyrar deras bilar.

För att tilltala en bredare målgrupp har de elektrifierat en suv i c-segmentet. Vi begav oss till Turin för att provköra nya Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4.

Alfa Romeo Tonale snett bakifrån

Alfa Romeo Tonale har en minst sagt emotionell design, men hjulen är lite för små. (Foto: Alfa Romeo)

Nischat fast ändå inte

Alfa Romeo är troligtvis ett av bilvärldens mest romantiserade märken – världens mest kända motorjournalist, Jeremy Clarkson, påstår att man inte är en riktigt blifantast förrän man har ägt en Alfa Romeo.

Bilarna har ett rykte av att vara lika pålitliga som en enarmad bandit men trots det varit fullständigt omöjliga att inte älska – just Alfa Romeo-fantaster är bland bilvärldens mest lojala.

För att vidga vyerna och tilltala en bredare målgrupp har de satsat på suven Tonale och det är just den elektrifierade varianten som väntas bli storsäljaren.

Alfa Romeo Tonale framifrån

Med Tonale laddhybrid måste italienarna hitta en balansgång mellan italiensk flärd och tvättäkta praktikalitet. (Foto: Alfa Romeo)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Alfa Romeo Tonale har för små sulor

Utseendemässigt ser Tonale bestämt italiensk ut – inte minst med den Montréal-gröna lacken vår testbil var försedd med – men hjulen är lite för små för karossen.

Designmässigt sticker bilen emellertid ut, särskilt jämte konkurrenter som Audi Q3 och Mercedes-Benz GLA-klass.

Interiört möts man av en oväntat genomtänkt och ergonomisk inställning. Den digitala instrumentpanelen går att ställa in så det får sig en mer retro-look.

Infotainmentsystemet är snyggt utformat men tar lite tid att vänja sig vid.

Reglagen för klimatsystemet är i form av fysiska knappar i stället för att bli en touch-historia som i nästan samtliga konkurrenter.

Kvalitetskänslan är genomgående hög och alla ytor ens händer frekvent bekantar sig med känns premium. Funktionalitet är det genomgående mantrat interiört, något som känns bestämt icke-italienskt.

Alfa Romeo Tonale interiör

Interiört rör det sig om en genomtänkt historia. (Foto: Alfa Romeo)

ANNONS

Siktet inställt på tyskarna

Alfa Romeo har spanat extra noga på tyskarna under utvecklingen av nya Tonale. Märket fokuserar på valuta för pengarna genom att strama till listan på extrautrustning och i stället sälja diverse utrustningspaket.

Ledorden för Tonale har varit säkerhet, mångsidighet, pålitlighet och komfort. De har verkligen satsat stenhårt på den nya, nästintill livsviktiga modellen.

Fortsättningsvis har nya Tonale klassledande utrymme interiört, något som gäller både i framsätet och baksätet same bagageutrymmet. 

Alfa Romeo Tonale bagageutrymme

Tonale är rymligast i klassen. (Foto: Alfa Romeo)

Alfa Romeo Tonale laddhybrid ska erbjuda effektiv sportighet

Tanken med Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 är att dels bredda märkets utbud, men det utan att inkräkta på det som de facto gör en Alfa Romeo till en Alfa Romeo.

Alfa Romeo menar på att de jobbat febrilt med det kördynamiska hos Tonale i syfte att säkerställa att den lever upp till de krav som emblemet på huven ställer.

ANNONS

Vår testrutt innefattade körning på den italienska landsbygden, genom italienska byar och upp i de italienska bergen.

Något som Alfa Romeo pratar mycket om är deras DNA-system, vilket är deras namn på de olika körinställningarna.

Skillnaden mellan de olika lägena är distinkt och vi inledde körning i N-läget, vilket är ett slags normalläge.

Styrningen är lika lätt som en amerikansk bil från 90-talet och bilen premierar båda kraftkällor ungefär lika.

I stadskärnor rekommenderades vi att välja A-läget, vilket är bilens eko-läge.

Då premierar den eldrift – Tonale laddhybrid kommer upp till 60 kilometer på en laddning, vilket är bland det bästa i klassen.

Övergången mellan bensin- och eldrift är sömlös och symbiosen mellan de två motorerna är oerhört välkalibrerad.

Att rasta Tonale laddhybrid på bana är förvånansvärt skoj. (Foto: Alfa Romeo)

ANNONS

När det vankas italiensk körning

En av de viktigaste aspekterna med en Alfa Romeo är tveklöst de kördynamiska egenskaperna. För att sätta dessa på prov fick vi möjlighet att dels köra bilen på slingriga bergsvägar, dels på märkets testbana, Balocco.

I D-läget (sport) stramas fjädringen till och styrningen blir tyngre. Elmotorn och förbränningsmotor jobbar tillsammans för att maximera prestandan och de 280 italienska kusarna galopperar ner i backen via alla fyra hjul.

Gasen i botten möts av mer sting än man kanske anar och Tonale är den sortens bil som uppmanar till mer inspirerande körning.

Bilen är lättplacerad och svarar kvickt på förarens input. Styrningen är kommunikativ och Tonale är genuint körglad.

När vi tilläts köra Tonale på testbanan var det i regi av en Giulia som kördes för kung och fosterland.

Även om exakt noll Tonale PHEV-kunder kommer att köra sin bil på bana gav det oss möjlighet att testa bilens gränser, något som inte alltid lämpar sig för körning på allmän väg.

Vid full kareta blir Tonale tveklöst mer levande och bakändan har en tendens att kliva ut och man brassar på riktigt ordentligt.

ANNONS

Tonale uppvisar en lekfullhet som inte är typisk för bilar i segmentet och även om det inte säger så mycket är det svårt att inte imponeras av bilens atletiska färdigheter.

Alfa Romeo Tonale på vägen

Tonale uppmanar till typisk italiensk körning. (Foto: Alfa Romeo)

Summan av kardemumman

Alfa Romeo Tonale är en modell som är lika viktig för märket som renar för Jultomten.

Italienarna har tveklöst tampats med att hitta en balansgång mellan att tilltala den stora massan samtidigt som de inte får glömma bort den magi en Alfa Romeo de facto måste erbjuda.

För att adressera pålitlighetsproblemen som bilarna tampas med erbjuder Alfa Romeo fem års garanti med en körsträcka på upp till 20 000 mil, en del av märkets nya framtidsvision.

Tonale tar sig an en pragmatisk approach som står i kontrast till märkets tidigare modeller.

Det mesta känns förvånansvärt genomtänkt, något som innefattar alltifrån interiöra utrymmen, till instrumentpanelen till kvalitetskänslan.

ANNONS

Som laddhybrid imponerar Tonale Plug-In Hybrid Q4 genom att erbjuda en körupplevelse som är mer inspirerande än man väntar sig. Priset, som ännu inte kommunicerats, blir emellertid en avgörande faktor i modellens framgång.

Alfa Romeo Tonale väntas kosta runt en halv miljon, men priset har ännu inte kommunicerats. (Foto: Alfa Romeo)

Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4
Motor: 1,3-liters fyra, elmotor, 280 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 6,2 sekunder
Toppfart: 206 km/h
Elektrisk räckvidd: 60 km
Vikt: 1 800 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4530/1600/1840 mm
Pris: Ännu inte kommunicerat

Högsta Växelns första intryck av Alfa Romeon Tonale Plug-In Hybrid

Slutbetyg: 4/5

Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 lyckas leverera på den hel del punkter, varav många inte är så typiska för märket. Viktigast av allt utmärker sig körupplevelsen och Tonale upplevs som mer speciell än sina syskon.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS