Dagens PS

Pininfarina Battista: Tvåtusen elektriska hästar på gång

Elektriska superbilar är bestämt ologiska.(Foto: Pininfarina)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 18 sep. 2022Publicerad: 13 juli 2022

Pininfarina är än så länge mer känt som ett italienskt designhus och karossbyggeri men nu har det blivit dags för Automobili Pininfarina att göra intåg. Det är nämligen så att serietillverkningen av Pininfarina Battista gått av stapeln.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Märkets VD, svensken Per Svantesson beskriver det hela som en milstolpe.

Att kunna erbjuda en modell som endast bär Pininfarina-namnet är en framgång som heter duga.

Tillverkningen har dragit igång i Cambiano i Italien.

Pininfarina Battista i bergen ovanför Monaco.

Pininfarina Battista gör 0-till-100 på under 2 sekunder. (Foto: Pininfarina)

Exklusivitet är bara förnamnet

Battista är döpt efter grundaren av Pininfarina, Battista Farina, och är den mest kraftfulla bilen i italiensk bilhistoria.

Den elektriska superbilen stoltserar med 1900 hästkrafter och 2340 newtonmeter i vrid.

Det innebär en 0-till-100-tid på 1,85 sekunder och en toppfart på 415 knyck.

ANNONS

Bilen är nära besläktad med Rimac Nevera.

Det kommer endast att tillverkas 150 exemplar av den exceptionellt exklusiva bilen och prislappen börjar på 2,3 miljoner euro exklusive moms – ungefär 30 miljoner svenska riksdaler.

Det finns emellertid en återförsäljare i Sverige för de som vill lägga vantarna på ett av de sista exemplaren.

Vi har givetvis redan gjort en okulär besiktning av den i verkligheten.

Här, i Pininfarinas atelier, kan potentiella kunder konfigurera sin drömbil. (Foto: Pininfarina)

Ett hantverk av rang

Varje enskild bil tar upp till 1340 timmar att tillverka – vilket motsvarar 33,5 veckor om man jobbar heltid.

ANNONS

Det finns 13,9 triljoner konfigurationer för exteriören medan interiören får nöja sig med 128 miljoner.

Den första produktionsbilen är redan ute och rullar på gatorna och har skådats i Monaco i samband med att den första kunden fick lägga vantarna på den.

Framtidens hyperbil

Bugatti Chiron är ett exempel på en av de sista fossildrivna hyperbilarna medan Pininfarina Battista kommer in som en likvärdig aktör inom elbilsvärlden.

Hur kommer framtidens megaexklusiva hyperbilar se ut?

I dagsläget är det en fråga om att erbjuda sjuk prestanda, men i den här änden av bilsfären handlar det om att erbjuda så mycket mer.

Endast framtiden kan utröna vad som komma skall för oss bilentusiaster, men det ser inte direkt mörkt ut.

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS