Bilmässan IAA är tillbaka med massor av nya modeller och koncept.
Elbilar står i fokus – nästan varenda nyhet är helt elektrisk.
Dagens PS har spanat in de 10 läckraste koncepten du inte får missa.

Just nu pågår Tysklands största bilmässa, men på ny plats. Det som tidigare var Frankfurt IAA  (Internationale Automobil-Ausstellung) är nu IAA Mobility 2021. Namnet markerar att fokuset ligger på alternativa transporter och elbilar. Visst visas det upp en och annan bensin- och dieselbil, men varje tillverkare med självaktning visar att de har fullt fokus på elbilar.

De flesta tillverkare finns representerade på mässan, men Volvo Cars väljer som vanligt att inte delta. I stället är det Polestar och Smart som får sköta showen. För att visa hur miljövänlig mässan är ställer 70 cykeltillverkare ut.

Under tisdagen invigningstalade förbundskansler Angela Merkel på mässan. Som vanligt betonade hon bilindustrins betydelse för Tyskland och hyllade hur långt elektrifieringen hunnit på bara några år.

Jag är glad att trenden mot elektromobilitet nu är tydligt synlig. För bara fyra år sedan kunde tyska tillverkare visa nästan bara elektriska konceptbilar på IAA. För två år sedan såg jag enskilda världspremiärer för elbilar på min turné. Nu har alla tillverkare elektriska fordon som är lämpliga för daglig användning i sitt sortiment. Det kan du se på mässan, men också på gatorna, säger Angela Merkel.

Vardagliga gatbilar i all ära, Angela Merkel, men det är konceptbilarna som verkligen sticker ut på IAA. Här listar vi de  10 läckraste konceptbilarna från IAA:

BMW

ANNONS
ANNONS

BMW i Vision Circular Concept
BMW visar upp den ultramoderna  BMW i Vision Circular Concept som är en studie hur hur BMW-bilar kan se ut 2040. Bilen påminner faktiskt en aning om den befintliga elbilen BMW i3. Konceptet är helt cirkulärt och har solid-state-batteri. Bilen tillverkas i omålad aluminium och allt kan lätt plockas isär när det är dags för återvinning.

ID.Life

Volkswagen ID.Life
Volkswagen ID.Life är en liten elektrisk crossover och som ska börja säljas 2025. Efter de lite större ID-modellerna så börjar Volkswagen nu jobba sig neråt och planerar att komma med elektriska småbilar. ID.Life är en liten bil med en räckvidd på hela 40 mil, så den behöver inte laddas ofta när du kör i i stadstrafik. Bilen är dessutom rena nöjesmaskinen, ID.Life har både inbyggd spelkonsol och en videoprojektor. Prislappen är överkomliga 200 000 kronor.

Audi Grandsphere

Audi Grandsphere Concept
Som en lyxig privatjet för vägen. Så beskriver Audi nya Gransphere som stakar ut riktning för den nya elektriska Audi A8. Bilen kommer att dela plattform med Bentleys nya elbil, vilket säger något om nivån av lyx. När Grandsphere kör själv försvinner ratten in i instrumentpanelen.

Porsche Mission R
Porsche ligger långt fram när det gäller elektrifiering och i Sverige är elbilen Taycan den bäst säljande modellen. Nya banracern Mission R ska klara 0-100 km/ på mindre än 2,5 sekunder. Bilen har över 1000 hk i sitt snabbaste läge. Batteriet är på 90 kWh, vilket ska räcka till att tävla i 30-45 minuter. Designen ger en hint om hur Porsches nya elektriska sportbilar för gatan kommer att se ut. Kanske ser nya Cayman ut så här?

ANNONS
ANNONS

Smart Concept

Smart Concept #1
Smart är numera en del av Geely, samma koncern som äger Volvo Cars och Polestar. I Volvos frånvaro så visade Smart upp nya Smart Concept #1. Bilen är förstås elektrisk, det är alla konceptbilar nu för tiden. Designen påminner mer om Mini Cooper än om gamla Smart. Förarmiljön är helt digital med en 12,8-tums pekskärm. Räkna med att det är så här Smarts nya bilar kommer att se ut.

Mercedes-Benz EQG
En av mässans mest betittade bilar är nya elektriska Geländewagen med fyra elmotorer. Den kantiga ikoniska designen flyttas över till den elektriska tidsåldern, med tillägg för LED-slingor. Bilen får fyra individuellt drivna hjul. Vi undrar mest hur det blir med räckvidden, Mercedes G-klass har luftmotstånd som en ladugårdsvägg.

Mercedes-Maybach EQS SUV
Närmast produktion av alla konceptbilar är nog lyx-suven Mercedes-Maybach EQS SUV Concept. Modellen visar hur suv-varianten av EQS kommer att se ut. Den ultralyxiga Maybach har chaufförspaket och vit pianolack i interiören. Och som bokstavskombinationen antyder så sitter det ingen V12:a under huven, det är elmotorer som gäller.

ANNONS
ANNONS

Mini Vision Urbanaut
Mini Urbanaut kan tyckas futuristisk, men kan faktiskt komma i produktion i något modifierad form. Bilen bryter mot Minis formspråk och är något så otrendigt som en MPV. Interiören är nyskapande med soffor i loungestil.

Cupra Urban Rebel
Seats lite coolare syskonmärke Cupra visar upp sin kommande elektriska stadsbil Urban Rebel. Det är en rebellisk tolkning av en stadsbil. Formspråket är busigt och bilen klarar 0-100 km/h på 3,2 sekunder och blir snabbast i väg från rödljuset i Barcelona.

City Transformer
Får det lov att vara en bil som är infällbar när du kör i stan? Perfekt för trånga stadsgator i till exempel Italien och Spanien. Fyra stycken City Transformer kan parkeras i en enda p-ficka när bilen är ihopfälld. Bilen byggs i Tel Aviv och har en toppfart på 90 km/h. Fortfarande är det förbeställning och leverans någon gång i framtiden som gäller.