En ny studie visar att det är lika nyttigt att bara träna på helgen och inte alls i veckorna, som att sprida ut sin träning under hela veckan.   

ANNONS

Enligt Physical Activity Guidelines for Americans ska vuxna ha 150 minuters fysisk aktivitet och två dagars muskelstärkande aktivitet varje vecka, men en ny studie visar att människor som är fysiskt aktiva har lägre dödlighet än inaktiva människor, även om de bara är aktiva på helgen, det skriver CNN.

Enligt studieförfattaten Leandro Rezende, adjungerad professor i epidemiologi vid avdelningen för förebyggande medicin vid Federal University of Sao Paulo i Brasilien, fann forskarna ingen stor skillnad i orsaksspecifik dödlighet eller dödlighet av alla orsaker mellan dem som tränar regelbundet och dem som bara tränar på helgen, så länge mängden måttlig till kraftig fysisk aktivitet de fick under en vecka var densamma.

”Detta är goda nyheter med tanke på att helgtränarens fysiska aktivitetsmönster för många människor kan vara ett bekvämare alternativ till att uppnå de rekommenderade nivåerna av fysisk aktivitet”, skriver Leandro Rezende i ett mejl till CNN.

Varje minut av träning räknas

Studien fann att så länge du varje vecka får de 150 minuternas träning som rekommenderas till vuxna hjälper träningen till att sänka dödligheten. Eric Shiroma, personalforskare vid National Institute on Aging, menar att studiens resultat kan hjälpa till att främja fysisk aktivitet även bland människor som är upptagna eftersom den stödjer idén att varje minut av fysisk aktivitet räknas.

Dana Santas är certifierad styrke- och konditionsspecialist och kropps- och själ-coach inom professionell sport och skriver om fitness i CNN. Hon hör ofta klienter tala om att deras veckoscheman är så fulla att de inte hinner träna.

”Förståeligt nog vill de inte offra välbehövlig sömn genom att gå upp tidigt eller förlora ovärderlig familjemiddagstid genom att gå till gymmet direkt efter jobbet”, säger hon till CNN och tillägger att det är giltiga farhågor eftersom alla behöver sömn för att fungera.

Kroppen är designad för rörelse

Dana Santas menar att för personer med en hektisk vardag är studiens resultat, som visar att helgträning är lika nyttig som träning i veckan, en god nyhet, men att det finns fördelar med träning under veckan. Hon påtalar att studien inte tog hänsyn till sådant som sömn, skador eller psykiska effekter av daglig träning, något hon tycker är viktigt att ha i åtanke.

Hon säger till CNN att kroppen är designad för rörelse.

ANNONS
ANNONS

”Att vara stillasittande hela veckan kan öka känsligheten för skador om du tränar för hårt under helgens träningspass”, varnar hon.

Intresserad av ekonomi och Life Science? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Studie: Nordisk stavgång är det bästa för hjärtat [Dagens PS]