Den nya uppdaterade och dyrare Nintendo Switch gjorde en svag debut i hemlandet Japan, trots att förbeställningarna sålde slut på bara några minuter. Det beror sannolikt på komponentbrist, skriver Bloomberg.

ANNONS

Debuthelgen för nya OLED-konsolen av Nintendo Switch resulterade i 138 409 sålda exemplar på den japanska marknaden, enligt tv-spelsexperterna Famitsu. Det kan jämföras med lanseringshelgerna för originalversionen av Switch 2017 (330 637) och Switch Lite 2019 (177 936), rapporterar Bloomberg.

Den nya modellen har en mer levande 7-tums OLED-skärm tillsammans med ett nytt flexibelt stativ, mer lagringsutrymme och bättre högtalare samt en internetkabelport.

”Nintendo liknar Tesla”

Nintendo Switch OLED-version har dock fått väldigt positiva recensioner. Analytiker tror att försäljningssiffrorna kommer att stiga rejält framöver.

”OLED-modellen kommer att bli mer populär än standard- eller Lite -modellerna, med stöd av befintliga ägare som skulle uppgradera från äldre modeller eller lägga till en annan enhet i sina hushåll”, säger branschkonsulten Serkan Toto till Bloomberg och tillägger:

”Nintendo liknar Tesla när det gäller att erbjuda unika produkter, och precis som bilföretaget har det en rabiat fanbas.”

Global komponentbrist skapar köbildning

Anledningen till de låga debutsiffrorna tros ligga i att Nintendo inte hinner producera tillräckligt många för att möta efterfrågan. Det beror på den globala komponentbristen i elektronikindustrin, som likt andra branscher plågas av en brist på de halvledare som krävs för att göra datachip.

ANNONS
ANNONS

Nintendos flaggskeppsbutik i Tokyo var en av många som införde ett lotterisystem för att bestämma vem som ska får köpa den nya Switch OLED. Det låga utbudet av konsolen väntas att fortsätta till minst början av nästa år, säger en japansk återförsäljare till Bloomberg.

Läs även: Super Mario, Zelda och Pokémon säljs för miljonbelopp [Dagens PS]