En ny streamingjätte kan bildas när AT&T lägger ett bud på konkurrenten Discovery. 

ANNONS

Telekomjätten AT&T, som genom sitt innehållsbolag WarnerMedia äger bland annat CNN, HBO, Cartoon Network, TBS, och TNT, har lagt ett bud på reality-tv-jätten Discovery som har accepterats, skriver Bloomberg.

Discovery i sin tur äger bland annat HGTV, Food Network, TLC, Animal Planet och The Oprah Winfrey Network.

AT&T:s premiumtjänst är HBO Max, och Discovery lanserade nyligen Discovery+. Kombinationen av dessa genom sammanslagningen skulle bilda en ny mediajätte som kan ta upp den hårda kampen om streamingmarknaden med Netflix och Disney, skriver Bloomberg.

Planen är att AT&T ska stycka av sin medieavdelning som ska slås ihop med Discovery. Nuvarande aktieägare i AT&T kommer att äga 71 procent av det nya bolaget, medans Discoverys ägare får 29 procent. De räknar med att spara 3 miljarder dollar i kostnadssynergier. Det gemensamma bolaget väntas ha intäkter på 52 miljarder dollar.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Här är serierna du måste se i helgen