Facebook sätter nu upp ett program för att betala influencers 1 miljard dollar till slutet på 2022. Enligt vd Mark Zuckerberg gör man det för att locka fler influencers till plattformen.  

Företaget kommer att dela ut pengarna till stjärnorna genom delade annonsintäkter och bonusar för tiden som spenderas på Facebook och Instagram. Till exempel kan man som influencer tjäna pengar om man släpper regelbundna livestreams på plattformen. I vissa fall kommer företaget att erbjuda finansiering till de nybörjare som vill etablera sin närvaro på dessa webbplatser.  

Vill utöka arbetet över tid

“Vi vill bygga de bästa plattformarna för miljontals skapare att försörja sig på”, skriver vd Mark Zuckerberg i ett inlägg. “Att investera i kreativa skapare är inget nytt för oss, men jag ser fram emot att utöka arbetet över tid.”

Sociala medieföretag fokuserar på de influencers som hjälper att få in miljontals dagliga användare. Facebook har meddelat om en rad nya initiativ, inklusive möjligheten att samla in pengar från fans och verktyg för att sälja varumärkesprodukter. 

Konkurrensen hård

Men Facebook är inte den enda i kampen om influencernas gunst. TikTok, Snapchat, Twitter och YouTube arbetar alla på liknande projekt för att ge influencers bättre möjligheter att tjäna pengar. 

Forbes menar att den nya intäktskällan på kort sikt lär vara obetydlig för en så stor jätte som Facebook, som genererade 86 miljarder dollar i intäkter förra året. Men det är ändå viktigt för företaget att locka influencers till sina plattformar, i och med att de attraherar nya användare. Och utan användarna kan Facebook inte sälja den mängd reklam som krävs för att hålla företaget vid liv.   

ANNONS
ANNONS

Läs hela artikeln på Forbes.

Läs mer: Facebook värderas till över 1 biljon dollar – Dagens PS